Dissabte, 24 d'octubre de 2020 - Edició 821
La República

El Gobierno vol que TV3 i Catalunya Ràdio siguin residuals per la via de les investigacions fiscals

Llorach denuncia “greus problemes de tresoreria” per una nova investigació sobre l’IVA de la corporació

Redacció
Redacció 02/10/2020
Compareixença de Llorach, Sanchis i Gordillo a la Comissió Control de la CCMA al Parlament, el 2 d'octubre del 2020 (horitzontal)

La CCMA preveu tancar l’exercici amb un dèficit pressupostari d’un milió d’euros i estima perdre’n 13,7 en publicitat

La vicepresidenta del consell de govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i presidenta en funcions, Núria Llorach, ha avançat aquest divendres que la Corporació preveu tancar l’exercici amb un dèficit pressupostari d’un milió d’euros aproximadament, tot i que aquesta xifra pot patir variacions en funció de la millora dels ingressos per publicitat, que estima que cauran en 13,7 milions respecte a la previsió. D’altra banda, Llorach ha lamentat que la corporació va rebre el 23 de juny la ‘Comunicació de l’inici d’actuacions de comprovació i investigació’ per l’IVA del novembre del 2017 a l’abril del 2020: “Això és greu. Aquesta actuació d’Hisenda genera greus problemes de tresoreria a la CCMA”, ha criticat.

Llorach ha lamentat que la corporació es veu afectada per una “forta caiguda” dels ingressos publicitaris, i que amb aquesta perspectiva, el Consell de Govern de la CCMA va acordar fa mesos l’aplicació d’un pla de contenció “molt rigorós” per eixugar aquest dèficit previst, que malgrat l’esforç, no es podrà compensar, i per tant es preveu tancar amb aquest dèficit pressupostari que estarà al voltant d’un milió d’euros. Tanmateix, ha dit que això “pot fluctuar” en funció de la publicitat.

 

En aquest sentit, Llorach ha agraït l’aportació d’un milió i mig d’euros de la Generalitat i els sis extraordinaris del departament de Cultura, que “faran que la graella pugui tenir estrenes”. La presidenta en funcions ha manifestat la seva esperança que l’aportació de Cultura “sigui recurrent” en un més que segur pressupost prorrogat. Això els permet, ha dit, recuperar programes emblemàtics “que no haguessin pogut tenir lloc a la graella aquesta tardor”.

 

Reclamació de l’IVA

 

Ha recordat que l’octubre del 2019, l’Agència Estatal de l’Administració Tributària va incoar una Acta de disconformitat a la CCMA per la liquidació de l’IVA del període de gener de l’any 2015 a l’octubre de l’any 2017, amb un cost total per a la CCMA de 124,7 milions. Davant d’aquesta acció, Llorach ha assegurat que la corporació ha interposat una reclamació perquè “no està d’acord” amb el nou criteri que es vol aplicar i pel qual es reclama el pagament de l’IVA de les subvencions públiques rebudes.

 

“I no només tenim viva aquesta amenaça”, ha dit Llorach, que ha citat també que el passat 23 de juny van rebre la ‘Comunicació de l’inici d’actuacions de comprovació i investigació’ per l’IVA del novembre del 2017 a l’abril del 2020. “Tenim una altra espasa de Damocles. Sembla que és una guerra i no una crisi com fins ara havíem anat dient”, ha afirmat Llorach.

 

La presidenta en funcions ha criticat que per una banda han quedat aturades les sol·licituds de rectificació de les autoliquidacions d’IVA presentades davant d’Hisenda per al període de novembre de 2017 al desembre de 2018, que suposaven un retorn d’IVA de 17 milions d’euros per a la corporació, sent uns diners amb els quals hi comptaven. D’altra banda, ha criticat que Hisenda “no retorna els imports de l’IVA de les liquidacions mensuals” i que suposen un deute d’Hisenda en aquests moments de 5,7 milions “que anirà augmentat més a més”.

 

En aquest escenari, Llorach ha assegurat que la nova inspecció “respon a una campanya que ha engegat Hisenda amb totes les televisions públiques de l’Estat i que pretén exigir l’aplicació d’una prorrata financera “molt més costosa per a la CCMA de la que està aplicant actualment”, que compta amb l’aval de la Direcció General de Tributs del govern espanyol, i que ha permès passar d’una despesa d’IVA de 20 milions anuals a una d’aproximadament quatre: “Ens preocupa per l’afectació econòmica que pot representar”.

 

Gordillo i Mònica Terribas

 

A la mateixa Comissió de Control de la CCMA i preguntat sobre la sortida de Mònica Terribas al capdavant d”El Matí de Catalunya Ràdio’, el director de l’emissora, Saül Gordillo, ha defensat que “amb el poc temps” que la periodista els va donar per trobar una alternativa, han pogut tancar el seu relleu “amb nota”, ja que en onze dies van lligar la incorporació de Laura Rosel.

 

Gordillo ha reconegut la feina de Rosel, la del subdirector del programa, Albert Segura, i també la tasca de la resta de l’equip, pel seu “esforç titànic” d’assumir un programa “d’aquesta envergadura” i en aquestes “condicions tan complicades”.

 

Ha defensat que el programa té “molta qualitat”, i ha alabat la seva aposta per renovar l’imaginari de molts col·laboradors que duien temps a l’emissora. “Ha millorat molt en molts aspectes radiofònics. Sona diferent i creiem que sona bé”, ha agregat.

 

Català

 

Sobre l’ús del català i el castellà a la CCMA, que ha generat controvèrsia entre els grups parlamentaris, Llorach ha recordat que la llengua catalana és, per llei, la llengua institucional a la Corporació, i la seva promoció, una missió essencial. També n’ha parlat Vicent Sanchis, director de TV3: “La CCMA té detallat quin ha de ser l’ús correcte de la llengua, a través d’una eina, el Llibre d’Estil, i vetllem perquè s’acompleixi”.

 

Sobre la llengua que han d’utilitzar els tertulians, Sanchis ha explicat que el Llibre d’Estil referencia que en igualtat de mèrit i qualitat “preferim tertulians que parlin català” i ha confirmat que aquesta instrucció s’està complint. Ha destacat que TV3 i Catalunya Ràdio tenen un gran repte en la promoció i difusió del català: “Tenim una funció que no té assignada cap altre mitjà públic de Catalunya en l’àmbit audiovisual, i per tant ho hem de fer sols enmig d’un desert sense tenir ningú que ens acompanyi”.

 

 

 

 

Relacionats