El president de Junts, Carles Puigdemont, ha reclamat explicacions de forma contundent a través del seu compte de X per l’expulsió de prop de 500 cantaires de la Sagrada Família. Els fets van tenir lloc aquest dimecres, just abans de l’acte de benedicció de la torre de Jesús, quan el dispositiu de seguretat de la Policia Nacional va vetar els músics. Els agents van detectar que els membres dels cors portaven estelades impreses dins de les partitures i que pretenien interpretar ‘Els segadors’, un cant que no figurava en el programa oficial.
Puigdemont ha advertit que la “meravella tècnica” de l’esdeveniment i el “tracte degut” que s’ha donat a la llengua catalana “no han de tapar la vergonyosa acció de repressió contra els cantaires”. Per aquest motiu, el líder independentista ha exigit textualment que “s’assequin responsabilitats” de forma immediata.
D’altra banda, l’expresident ha volgut separar de la polèmica la figura del Papa Lleó XIV, a qui ha agraït obertament la seva “sensibilitat” amb el país i la llengua. El Pontífex va fer ús del català tant en la missa celebrada a l’interior de la basílica com en la benedicció exterior. “El problema no era ell, això ha quedat clar”, ha reblat Puigdemont.
Finalment, el dirigent de Junts ha posat en relleu la importància històrica de l’acte recordant que Montserrat, la Sagrada Família i Antoni Gaudí són pilars fonamentals de la identitat de Catalunya que projecten el país arreu del món. Per a Puigdemont, la presència del català en una jornada així era un objectiu clau que s’ha aconseguit gràcies “a l’esforç de molta gent”.


