L’Ărea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha aprovat recentment una rebaixa del preu de les tarifes de consum d’aigua que entrarĂ en vigor a partir de l’1 de gener del 2020. Ăs a dir, l’any que entra la factura d’aigua serĂ un 4,95% mĂ©s baixa per als 1,5 milions dâusuaris abastits per AigĂŒes de Barcelona, empresa metropolitana del Cicle de lâAigua (ABEMCIA). Una millora que notarĂ la butxaca dels ciutadans, ja que la tarifa del 2019 es va congelar respecte a la del 2018.
El consum estĂ ndard d’una famĂlia amb la tarifa actual, uns 9 mÂł al mes, suposava una despesa mensual de 15,40âŹ. A partir d’aquest gener, doncs, suposarĂ un 14,80⏠al mes.
La rebaixa a la tarifa social tambĂ© Ă©s substancial. El descens del preu afecta tant a la quota de servei com a la quota de consum amb una rebaixa del 50%  dels trams 1 i 2. En xifres concretes, un habitatge amb un consum de 9mÂł pagarĂ el 2020 7,40⏠al mes en comptes de 12,20⏠al mes actual. Aquestes xifres no inclouen l’IVA i altres taxes associades al consum de l’aigua com ho sĂłn, per exemple, el clavegueram.
Noves condicions per a accedir a la tarifa social
No nomĂ©s Ă©s notĂcia que el consum d’aigua serĂ mĂ©s barat a l’AMB sinĂł que, a mĂ©s, s’han modificat les condicions per a accedir a les bonificacions que representa acollir-se a la tarifa social, destinada a les famĂlies mĂ©s vulnerables, per raons socials o altres bonificacions per raons de progressivitat ecolĂČgica.
Si l’any 2019 unes 18.000 famĂlies van optar per la tarifa social, aquest 2020 es calcula que ho podran fer fins a 54.000.
Com accedir a la tarifa social i quins requisits sĂłn necessaris?
Poden gaudir de la tarifa social tots aquells titulars d’un contracte amb una companyia de subministrament d’aigua (nomĂ©s de l’habitatge on consten empadronats), concessionĂ ria del servei en un dels municipis de l’Ă rea metropolitana de Barcelona que acompleixin alguna d’aquestes caracterĂstiques: Trobar-se en situaciĂł d’atur, percebre la pensiĂł mĂnima, habitatges on hi convisquin mĂ©s de tres persones o persones amb un grau de disminuciĂł igual o superior al 75% de discapacitat o amb un nivell III de grau de dependĂšncia.
Els trĂ mits es poden sol·licitar en qualsevol moment i s’han de fer amb la companyia que ofereix el servei. En aquest espai web de l’AMB s’explica tot plegat amb mĂ©s detall.
Un consum responsable
L’aigua Ă©s un bĂ© de consum molt preuat arreu del mĂłn i especialment a Catalunya, que amb el clima tĂpic mediterrani, la fa especialment vulnerable a patir episodis de sequera. Ăs per aixĂČ que cal vetllar per un consum responsable i Ă©s per aixĂČ que l’AMB explica que com mĂ©s aigua es consumeix mĂ©s car Ă©s el metre cĂșbic. El consum d’1mÂł suposa 1,64⏠perĂČ aquest preu augmenta en funciĂł de l’acumulat mensual. Arribar a consumir, per exemple, 18mÂł suposa pagar 1,89⏠el mÂł o a partir dels 25mÂł la xifra ascendeix a 2,26⏠el mÂł.
SatisfacciĂł a l’AMB per revertir les pujades d’AigĂŒes de Barcelona
L’AMB va portar a votaciĂł al Ple del Consell MetropolitĂ del mes d’octubre l’aprovaciĂł definitiva de l’Ordenança fiscal per regular les tarifes de subministrament d’aigua potable als trenta-sis municipis que conformen l’AMB, aixĂ com els altres drets econĂČmics per la prestaciĂł d’activitats connexes. Aquesta ordenança regula els aspectes bĂ sics per garantir els processos de determinaciĂł de les tarifes i del seu cobrament.
El vicepresident d’Ecologia de l’AMB, Eloi Badia, va explicar durant la presentaciĂł de la mesura que amb aquesta rebaixa, “l’AMB aconsegueix aixĂ no tan sols aturar i revertir els augments de tarifes proposats en els darrers anys per AigĂŒes de Barcelona, sinĂł garantir que la ciutadania pagui un preu mĂ©s just per un servei bĂ sic com l’aigua”.
Badia va afegir tambĂ© que “aquesta mesura demostra que una gestiĂł responsable de l’aigua sempre es fa millor des de l’administraciĂł pĂșblica”.
Quins sĂłn els municipis beneficiats per aquesta mesura?
Els municipis beneficiats per aquesta mesura i amb gestiĂł de l’aigua per part de l’empresa concessionĂ ria, AigĂŒes de Barcelona, Empresa Metropolitana del Cicle Integral de l’Aigua (ABEMCIA) sĂłn Badalona, Barcelona, Begues, Castelldefels, Cerdanyola del VallĂšs, CornellĂ , Esplugues, GavĂ , l’Hospitalet, Montcada i Reixac, Montgat, PallejĂ , el Papiol, Sant AdriĂ de BesĂČs, Sant Boi, Sant Climent, Sant Feliu, Sant Joan DespĂ, Sant Just Desvern, Santa Coloma de CervellĂł, Santa Coloma de Gramenet, Torrelles i Viladecans.
HistĂČric de rebaixes del preu de l’aigua a l’AMB
El desembre del 2016, la tarifa va baixar un 2,4%, tot i que l’empresa concessionĂ ria, AigĂŒes de Barcelona, Empresa Metropolitana del Cicle Integral de l’Aigua (ABEMCIA), havia proposat un augment de l’1,6%.
El febrer del 2018, l’AMB, juntament amb el consorci BesĂČs-Tordera i la FederaciĂł de Municipis de Catalunya, va oposar-se a l’acord del consell d’administraciĂł de l’AgĂšncia Catalana de l’Aigua (ACA), que proposava un 11,8% d’increment en la tarifa en alta de l’aigua subministrada per AigĂŒes Ter-Llobregat. Finalment, aquesta mesura no va entrar en vigor.
El març del 2018, l’AMB va rebaixar la tarifa a la metrĂČpoli per segona vegada en dos anys, rebutjant la proposta d’augment d’AigĂŒes de Barcelona (3,7%) i aprovant una rebaixa de l’ 1,65%.
El novembre del 2018, AigĂŒes de Barcelona va proposar, per tercera vegada, un augment, en aquest cas del 4,1%. L’AMB, desprĂ©s de detectar en els comptes de l’empresa de l’ordre de 31 milions d’⏠d’ingressos superiors als previstos, va rebutjar de nou aquest augment, i va prendre el compromĂs de revisar l’Acord Marc del contracte, per determinar l’origen del desequilibri.
El gener del 2019, l’empresa va presentar, de cara al 2020, una nova tarifa amb un decrement del 3,9%, aixĂ com la congelaciĂł tarifĂ ria durant el 2019.





