Edició 2122

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 17 de maig del 2024
Edició 2122

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 17 de maig del 2024

Una setantena d’alumnes de l’Alt Urgell i el Jussà reivindiquen el jaciment de la Senyora de les Muntanyes

|

- Publicitat -

ACN Coll de Nargó – Una setantena d’alumnes de l’Alt Urgell i el Jussà han participat al primer congrés científic organitzat pel programa Investiga.edu a la Dinosfera de Coll de Nargó. Els joves han exposat els seus treballs científics sobre el jaciment de la Senyora de les Muntanyes de Sallent (Alt Urgell), descoberta fa 20 anys. El programa té l’objectiu de portar la recerca arqueològica universitària a les aules i fomentar vocacions científiques, a través de jaciments propers. Els alumnes de l’institut de Tremp i del d’Oliana han posat en comú les recerques, davant l’arqueòleg Josep Gallart, qui va excavar el jaciment fa dos dècades. Gallart s’ha mostrat favorable que es fomenti l’aprenentatge de jaciments del Pirineu als alumnes d’aquestes comarques.

L’alumnat treballa la creativitat i el desenvolupament de l’esperit crític d’una manera diferent, ha comentat la coordinadora tècnica Investiga.edu, Anna Bonet. El fet d’apropar-se al coneixement del patrimoni i la història del seu propi territori, motiva a l’alumnat d’una manera especial, ha comentat Bonet.

Publicitat

Aquest projecte se centra a donar a conèixer jaciments de l’Alt Pirineu i Aran a alumnes d’aquestes comarques, però aquest any ha anat una mica més enllà i l’han fet arribar també a centres educatius de l’Àrea Metropolitana. Bonet ha dit que aquest any han participat ja a activitats del programa Investiga.edu uns 400 alumnes.

<strong>El jaciment de la Senyora de les Muntanyes</strong>

El jaciment de la Senyora de les Muntanyes de Sallent el van descobrir de manera fortuïta els pares d’un alumne de l’institut de Tremp, protagonistes que han explicat l’experiència a tots els alumnes del congrés científic. Posteriorment, va ser l’arqueòleg Josep Gallart l’encarregat de la seva excavació. El que es va documentar a l’interior de la cova ho ha explicat també als joves.

Gallart ha explicat que la recerca interdisciplinar que es va dur a terme en aquest jaciment, amb un pes important de l’antropologia física i els estudis genètics, va aportar informació molt completa sobre les vuit persones que hi van ser enterrades. A més, l’estudi dels aixovars va evidenciar que una dona adulta va ser tractada de manera destacada respecte a la resta.

Els alumnes han pogut comprovar que totes aquestes dades, ajuden a reconstruir com devia ser la seva vida a la cova. Bonet ha indicat que porten a reflexionar sobre la mirada actual respecte de temes com la família o el gènere i trencar i repensar els prejudicis i imatges prefixades al voltant de la Prehistòria.

El programa es basa en el disseny i realització de projectes de recerca escolar al voltant de l’arqueologia, la paleontologia i la geologia per investigar jaciments arqueològics i paleontològics de l’entorn proper de les escoles i instituts participants vinculats als Campus d’Arqueologia i Paleontologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. D’aquesta manera l’alumnat participant (des d’educació infantil fins a batxillerat) treballa la creativitat i el desenvolupament de l’esperit crític i gaudeix d’una manera diferent el fet d’apropar-se al coneixement del patrimoni i la història del seu propi territori.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió