Diumenge, 1 d'agost de 2021 - Edició 1102
La República

Neix la Taula de Mobilitat d’Osona amb el repte d’aconseguir millores en infraestructures i trobar alternatives de transport

ACN Vic.-Sota el paraigües del Consell Comarcal d’Osona, aquest dimecres s’ha constituït la Taula de Mobilitat comarcal que integren les entitats Osona amb bici, Perquè no ens fotin el tren, […]

Avatar
Agències 29/01/2020

ACN Vic.-Sota el paraigües del Consell Comarcal d’Osona, aquest dimecres s’ha constituït la Taula de Mobilitat comarcal que integren les entitats Osona amb bici, Perquè no ens fotin el tren, usuaris del bus e-12, la cooperativa Som Mobilitat i la Plataforma Promoció del Transport Públic. El president del consell, Joan Carles Rodríguez, ha explicat que Osona és una comarca on el transport privat “prima per damunt de qualsevol cosa”, però ha assenyalat que en la conjuntura actual “cal trobar alternatives per desplaçar-se”. Sens dubte, les millores en infraestructures com la línia de tren R3 seran un dels cavalls de batalla de la taula, però també com potenciar que en un territori amb tanta dispersió geogràfica la societat incrementi l’ús de la bicicleta i el transport públic.

La Taula de Mobilitat d’Osona s’ha creat a demanda de les cinc entitats que ho han sol·licitat perquè buscaven un “paraigües” on poder parlar, no només entre elles, sinó també amb l’administració. El president del Consell Comarcal d’Osona, Joan Carles Rodríguez, ha explicat que es tracta d’un moment important on cada vegada més la societat va prenent consciència de qüestions com la sostenibilitat i es reclama passar a l’acció. Els reptes a què s’enfronta Osona en l’àmbit de la mobilitat els propers anys són diversos. En primer lloc, es tracta d’una comarca on el transport privat és molt utilitzat, sobretot en la C-17 entre Vic-Manlleu-Torelló, i que recorre el territori de sud a nord. Rodríguez ha explicat que paral·lelament, Osona també té molta població dispersa i per això el vehicle privat té un pes tan important. Amb aquest escenari, l’objectiu de la taula rau en proposar alternatives a la mobilitat i plantejar la necessitat de tenir unes bones infraestructures. En aquest sentit, el condicionament de l’R3 és clau, una línia de tren -l’única- de Rodalies que no està desdoblada. D’altra banda, la necessitat de posar el focus en el transport públic perquè s’utilitzi més i es vegi com una opció “viable, còmode i pràctica” també serà un dels objectius. Precisament, el fet que la taula estigui formada per usuaris de transports públics facilitarà poder identificar millor els punts febles a millorar. Altres temes que es tractaran seran l’ús de la bicicleta i les rutes alternatives que no passin pel vehicle privat. “O que si passen pel cotxe també es pugui parlar de cotxe compartit o cotxe elèctric, per exemple”, ha assenyalat el president del consell. El ple d’aquest dimecres al consell ha servit per constituir la taula amb tots els membres de les diferents entitats i fixar un calendari de treball. Tenen previst reunir-se cada tres mesos a nivell sectorial. Per exemple, un monogràfic serà sobre la bicicleta i allà, entre d’altres, es reflexionarà sobre com fer que els usuaris ho tinguin més fàcil per fer la servir. La mobilitat i la qualitat de l’aire són dos conceptes que van estretament lligats. Precisament, segons Rodríguez, la Taula de la Qualitat de l’Aire que es va presentar el setembre de 2019 i la que es presenta ara “han de fer una feina compartida” i, per tant, la comunicació serà estreta. “D’alguna manera, les accions que s’engegaran a la Taula de Mobilitat han de tenir repercussions positives en temes de qualitat de l’aire, i la Taula de Qualitat de l’Aire també posarà èmfasi en accions necessàries i urgents per millorar la mobilitat de la comarca”.