Dimecres, 5 d'octubre de 2022 - Edició 1532
La República

Més de 34.000 dels 198.000 menors migrants de Catalunya viuen en situació irregular segons Save the Children

ACN Barcelona.-Més de 34.000 dels 198.000 menors migrants de Catalunya, el que suposa un 17%, viuen en situació administrativa irregular, segons l’informe ‘Créixer sense papers a Espanya’ que Save the […]

Agències 24/02/2021

ACN Barcelona.-Més de 34.000 dels 198.000 menors migrants de Catalunya, el que suposa un 17%, viuen en situació administrativa irregular, segons l’informe ‘Créixer sense papers a Espanya’ que Save the Children i la fundació Causa han presentat aquest dimecres. Catalunya és el territori de l’Estat amb més menors migrants sense papers, en concret n’acull el 23%, seguit de Madrid (20%) i el País Valencià (13,61%). Els nens en situació irregular a Espanya són 147.000 i la majoria procedeixen d’Amèrica del Sud i Amèrica Central (68,88%), Europa (13,68%) i Àfrica (11,92%). L’entitat reclama una “regularització urgent” dirigida específicament a les llars de persones migrants sense papers amb fills a càrrec.

L’estudi desglossa per franja d’edat la població infantil i adolescent migrant sense papers: 55.327 tenen entre 0 i 4 anys, 28.441 entre 5 i 9, 22.268 entre 10 i 14 i 40.738 entre 15 i 19 anys. El pes d’aquests grups sobre la població migrant total és de 37,7% 19,4%, 15,2% i 27,8%, respectivament.Les llars amb persones de nacionalitat extracomunitària tenen nivells més baixos de renda i major risc de pobresa i exclusió que aquells compostos per nacionals. La probabilitat de risc de pobresa per a una llar amb menors a càrrec amb nacionalitat espanyola és del 14%, si la família és extracomunitària la probabilitat puja al 48%.Les famílies pobres en situació d’irregularitat queden fora, per exemple, de l’Ingrés Mínim Vital, denuncien. L’accés efectiu a el dret a l’educació també es pot veure vulnerat per l’absència d’un permís de residència i d’un número d’identificació d’estranger que impedeixi el seu accés a exàmens oficials, certificacions o ajuts públics.Les diferències entre la llei i la seva aplicació també afecten el dret de la infància a la salut, on les famílies en situació irregular han de fer front a nombroses arbitrarietats i dificultats pràctiques. La disparitat de criteri dels sistemes sanitaris en les comunitats autònomes no sempre garanteix l’accés a la targeta sanitària, la protecció enfront d’una factura mèdica que pot tenir conseqüències financeres catastròfiques o el seguiment continuat dels pacients menors d’edat en situació administrativa irregular. Les entitats que han fet l’estudi defensen una regularització específica per les llars de persones migrants amb fills a càrrec permetria reduir substancialment el seu cost fiscal per a la societat i eliminar bona part dels extraordinaris obstacles administratius, econòmics i educatius a la integració social. A més, la naturalització de la seva situació administrativa permetria obrir una via d’escapament a la vulnerabilitat social que amenaça de condicionar la seva vida.De forma complementària, Save the Children demana proporcionar un règim jurídic específic per a tota la infància migrant. Considera que amb això s’evitaria que la seva situació administrativa menyscabés el principi de l’interès superior de l’infant i de no discriminació, així com s’adoptarien mesures per evitar la irregularitat sobrevinguda. També defensen que es permeti l’accés a les famílies en situació administrativa irregular a l’Ingrés Mínim Vital, a les rendes mínimes autonòmiques i a les prestacions autonòmiques per fills i filles a càrrec.