Dijous, 21 de gener de 2021 - Edició 910
La República

Marta Aran estrena al Tantarantana un espectacle sobre la por de les dones a denunciar la violència de gènere

ACN Barcelona.-El Teatre Tantarantana presenta el pròxim dimarts l’espectacle ‘La segona Eva’, un muntatge que denuncia les violències no físiques i la por de les víctimes, especialment dones, a denunciar-les. […]

Avatar
Agències 26/11/2020

ACN Barcelona.-El Teatre Tantarantana presenta el pròxim dimarts l’espectacle ‘La segona Eva’, un muntatge que denuncia les violències no físiques i la por de les víctimes, especialment dones, a denunciar-les. L’obra parteix del moment en què una dona decideix denunciar públicament a Internet una situació de violència i des d’aquí reflexiona sobre el que es considera digne de denunciar segons la societat. Segons Aran, el muntatge fa servir l’església com a metàfora i s’inspira en experiències personals. “En un cert temps de la meva vida vaig viure de prop tres situacions de maltractament psicològic, i casualment, les tres víctimes havien sigut dones”, diu Aran. L’espectacle es pot veure fins al 13 de desembre.

L’autora explica que les situacions que va viure la van fer reflexionar sobre com la societat “encara no sap gestionar aquest tipus de maltractaments que estan a la part més baixa de la piràmide de la violència de gènere”. “’La segona Eva’ parla de les dones de fusta, de totes les dones silenciades”, diu. “La visibilitat de la dona i les vivències no físiques són el tema principal”, afegeix l’autora. L’espectacle tracta sobre el procés de denúncia, de què li pot passar a la persona afectada i al seu entorn, de la dificultat de donar aquest pas, del qüestionament i judici i de què vol dir passar por. Per fer-ho s’utilitzen les figures femenines de l’església, especialment amb la verge Maria i amb la primera dona, Eva. Per Aran, el simbolisme de la verge representa “l’estàtua que es veu en una església on tothom li demana coses però ningú se l’escolta”. Aquesta icona s’equipara amb les persones que denuncien a través del personatge d’en Gabriel, la parella de l’Eva, que en comptes d’escoltar i fer costat a la víctima opta per coaccionar-la. “L’Eva és una persona polititzada i empoderada que té contradiccions i això la fa ser molt humana”, destaca l’actriu principal, Maria Hernández, que interpreta el personatge de l’Eva. “Esperes que sigui com l’heroïna que combati el patriarcat però també es veuen totes les seves contradiccions, tots els seus dubtes, les seves pors i com se sent sola”, reflexiona. Marta Aran, que és la guanyadora del darrer premi Max a autoria rebel·lació, ha assegurat que el procés d’escriptura d’aquesta obra és dels “més bonics” que ha fet, ja que ha estat feta en col·laboració amb els membres de la productora ‘El Eje’. De fet, l’obra és la darrera que fa la companyia dins el projecte de suport a les companyies en residència ‘El Cicló’. Reprogramació del Teatre TantarantanaEl director de la sala, Ferran Murillo, ha explicat que han pogut reprogramar tots els espectacles que van quedar pendents en tancar el Tantarantana per la pandèmia. La sala va abaixar la persiana amb el festival RBLS en marxa, que havia fet algun taller però encara cap exhibició. Per aquest motiu durant aquest cap de setmana la sala acollirà dues obres reprogramades que havien de formar part del festival. De fet, ‘La segona Eva’ també és una obra reprogramada. S’havia d’estrenar el 24 d’agost, però per les limitacions de la pandèmia van obligar a ajornar-la.A més, també hi haurà l’obra ‘Giulia’, sobre una assassina del segle XVII. Aquesta obra és la primera que han pogut adaptar perquè s’havia de fer a l’Àtic22, però les limitacions d’aforament fan “inviable” obrir-lo, segons ha explicat Murillo. Amb un aforament total de 60 persones, el director de la sala ha explicat que amb la meitat de persones no surt a compte fer-ho en aquell espai.

Relacionats