Dilluns, 20 de setembre de 2021 - Edició 1152
La República

Les ‘start-ups’ catalanes concentren el 33% del finançament captat entre 2018 i 2019 a la península Ibèrica

ACN Barcelona.-Catalunya s’erigeix com el territori de la península Ibèrica més actiu pel que fa a la captació de finançament dins l’ecosistema ‘start-up’. Entre 2018 i 2019, les empreses d’entre […]

Avatar
Agències 14/07/2020

ACN Barcelona.-Catalunya s’erigeix com el territori de la península Ibèrica més actiu pel que fa a la captació de finançament dins l’ecosistema ‘start-up’. Entre 2018 i 2019, les empreses d’entre dos i tres anys de vida del territori van aixecar 25,4 MEUR, un 33% del capital que es va moure al conjunt de l’Estat i Portugal. Segons l’estudi ‘Anàlisi d’una nova generació de start-ups a Espanya i Portugal’, elaborat per CaixaBank, Catalunya també va ser la comunitat que més rondes va protagonitzar els últims dos exercicis, amb un total de 71. Per altra banda, el tiquet mitjà de les operacions a Catalunya va ser de 357.186 euros, una quantitat superada únicament pel País Valencià (489.216 euros) i la ciutat de Porto (370.889 euros).

En total, les empreses incloses dins l’informe han aconseguit més de 700 MEUR en finançament des de la seva fundació, sent les de Catalunya, Madrid i el País Valencià les que han aixecat més capital. De fet, aquestes tres comunitats agrupen gairebé la meitat de les ‘start-ups’ de tota la península Ibèrica. La Comunitat de Madrid concentra el 20%, mentre que el percentatge a Catalunya i a la Comunitat Valenciana és del 19% i el 9%, respectivament.L’estudi també detalla la mida de les empreses, el 65% de les quals té entre un i cinc treballadors. Al tancament de l’exercici 2019, el sector ‘start-up’ a la península Ibèrica havia generat gairebé 7.000 llocs de treball.Pel que fa a la viabilitat, el 44% de les companyies que han participat en l’estudi encara no són rendibles. No obstant això, el creixement mitjà de la seva facturació és del 196%. Per sectors, una de cada quatre empreses es dediquen a desenvolupar tecnologies definides com a “impacte”. A continuació apareixen les firmes especialitzades en salut (14%), el sector ‘proptech’ (11%) i mobilitat (9%).Un ecosistema cada cop “més madur”El perfil més habitual de l’emprenedor és el d’una persona “amb formació superior, experiència laboral i visió internacional”, tal com detalla l’estudi. De fet, sis de cada set fundadors tenen un grau universitari o superior, mentre que un de cada quatre ha posat en marxa més de tres ‘start-ups’ abans del projecte actual.Per Julia Prats, professora d’emprenedoria de l’IESE Business School, les dades posen de manifest la “maduresa” de l’ecosistema. “Estem entrant en una fase que esperaríem trobar en altres països amb més tradició emprenedora que Espanya; ara comencem a veure els primers signes que tenim emprenedors amb experiència”, ha comentat durant la presentació de l’informe.Alhora, Prats ha destacat l’enorme grau d’internacionalització de les ‘start-ups’ de la península. En concret, gairebé la meitat de les empreses comercialitza els seus productes a l’estranger, un percentatge que s’havia mantingut al voltant del 37% durant els últims anys. Per altra banda, el 56% de les companyies que realitzen operacions en mercat exteriors ho fan en línia, i només un 40% estan dirigides únicament al mercat europeu.Precisament la internacionalització és una de les principals palanques de creixement, segons les empreses. Generar aliances, incrementar el servei i ampliar l’oferta són algunes de les altres opcions que prenen més força.El paper de la dona, cada cop més rellevantTal com detalla l’informe, el 27% dels fundadors de ‘start-ups’ són dones. Per altra banda, el nombre d’equips formats únicament per dones és del 12%, tres punts més respecte a l’edició anterior. Malgrat tot, la meitat de les empreses (50,4%) segueixen sense haver incorporat cap dona a la seva plantilla.Bones perspectives davant la crisi de la covid-19Tot i que la crisi del coronavirus ha reduït dràsticament les vendes d’un gran nombre de sectors, els experts consideren que una bona part de les ‘start-ups’ sobreviuran. “Durant els últims anys s’han captat 700 MEUR de finançament perquè era més fàcil accedir a la liquiditat; això farà que moltes empreses tirin endavant”, ha apuntat Julia Prats.De cara als pròxims cinc anys, però, Prats creu que el sector necessitarà més capital per fer front a la caiguda d’ingressos. Segons l’informe, s’estima una necessitat de finançament de 700 MEUR fins al 2025. “L’estudi es va elaborar abans de la crisi del coronavirus; si preguntem per aquesta dada, segurament es doblaria”, ha dit la professora de l’IESE Business School.L’estudi de CaixaBank ha comptat amb les dades de 993 empreses que han participat en l’edició 2020 dels Premis EmprenedorXXI, una convocatòria per a empreses de nova creació que busca impulsar aquells projectes amb un gran potencial de creixement.