Edició 2122

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 17 de maig del 2024
Edició 2122

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 17 de maig del 2024

L’Auditori indaga en la relació de l’ésser humà amb la natura en una nova temporada amb més de 500 concerts

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – L’Auditori ha presentat aquest dijous la nova temporada 2024-2025, que indaga en la relació de l’ésser humà amb la natura al llarg del temps. Sota el títol ‘(Contra) Natura’ s’han programat més de 500 concerts, 6 festivals, 15 estrenes absolutes i 18 nacionals. La temporada arriba amb grans noms del circuit internacional, com els germans Renaud i Gautier Capuçon, els pianistes Lucas Debargue i Leif Ove Andsnes, els violinistes Frank Peter Zimmermann i Daniel Hope o el vioncel·lista Steven Isserlis. Pel que fa a l’OBC – sota la batuta del mestre Ludovic Morlot – presenta obres icòniques com l”Alpina’ d’Strauss, la ‘Pastoral’ de Beethoven o ‘La mer’ de Debussy. Stephanie Childress iniciarà la temporada com a principal directora convidada.

La nova temporada de L’Auditori conforma la segona part del relat artístic en forma de díptic que va encetar amb ‘Poder o revolta’. La proposta d’enguany reflexiona sobre la relació entre la creació artística humana i la natura, un binomi explorat des de l’antiguitat fins als nostres dies. L’equipament aborda aquesta relació des de dues vessants: la natura com a font d’inspiració i la creixent distància entre l’ésser humà i la natura.

Publicitat

Després d’una temporada memorable, el primer llançament de la música orquestral completa de Maurice Ravel i de l’èxit de la gira que l’ha portat a dues de les sales més icòniques d’Europa -l’Elbphilharmonie d’Hamburg i la Konserthuset d’Estocolm-, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) encara la continuïtat al projecte liderat per Ludovic Morlot com a director titular per tercer any consecutiu, aquesta vegada amb la jove Stephanie Childress com a principal directora convidada.

La programació de l’OBC estarà farcida de grans peces relacionades amb la natura, com la sisena simfonia ‘Pastoral’ de Beethoven, els esbossos simfònics de Debussy a ‘La Mer’, la primera simfonia ‘Tità’ de Mahler, la cinquena simfonia de Sibelius o l”Alpina’ de Strauss. També es donarà continuïtat al projecte de Ravel amb les interpretacions del seu ballet complet ‘Daphnis et Chloé’ i la seva opera ‘L’Heure espagnole’. A més, l’OBC té previst estrenar, juntament amb la soprano Anna Prohaska, l’obra ‘Dream Requiem’, de Rufus Wainwright, un coencarrec de L’Auditori.

A més, l’orquestra convidarà alguns dels artistes més rellevants del circuit nacional i internacional actual com els violinistes Renaud Capuçon i Frank Peter Zimmermann, els violoncel·listes Julia Hagen i Gautier Capuçon, els pianistes Jan Lisiecki, Albert Cano Smit i Leif ove Andsnes, i grans veus com Fleur Barron, Nicky Spence, Alexandra Loewe o Sílvia Pérez-Cruz. Paral·lelament, continua l’aposta per programar obres patrimonials, amb la interpretació i posterior enregistrament dels concerts de violí i de clavicèmbal de Robert Gerhard.

Pel que fa a la internacionalització, l’orquestra realitzarà una visita al famós festival de Pasqua d’Aix-en­ Provence i a l’Auditorium de Lyon. A l’estiu, s’ha programat una segona sortida per tocar a la cèlebre sala Concertgebouw d’Amsterdam.

Després de l’èxit de la primera edició, L’Auditori torna a programar quatre Tast d’Orquestra, un cicle que té com a voluntat apropar el gran simfonisme a tots els públics i on cada sessió esta plantejada com una unitat que presenta una gran obra precedida per una peça dramatitzada, a càrrec de la companyia lndi Gest de Jordi Oriol, que ajuda a contextualitzar-la en el seu moment històric i musical.

<strong>La Banda Municipal de Barcelona</strong>

La Banda Municipal de Barcelona (BMB) vol intensificar el projecte d’identitat artística. Per fer­ ho, retrà homenatge a una de les figures que va convertir l’orquestra de vents en un vehicle per l’expressió artística al més alt nivell i del que, el 2025, se celebra el 90 aniversari del seu naixement: Amando Blanquer Ponsoda. En la mateixa línia, es vol commemorar el primer centenari  de la mort de Puccini i els 150 anys de la mort de Bizet. Així, la nova temporada estarà plena d’obres tan emblemàtiques com ‘Pinni di Roma’, d’Ottorino Respigui o la ‘Suite Empordanesa’ de Juli Garreta, a la vegada que conduirà l’espectador a racons inexplorats, com en el cas de l’obra ‘Pangea’, d’Abraham Cupeiro, que indaga en les sonoritats ancestrals dels  diferents racons del planeta.

D’altra banda, l’aposta per la nova creació seguirà sent una constant amb l’estrena de partitures d’autors com José M. Sánchez-Verdú, David Moliner, Pacho Flores, Eduardo Betes o Ricardo Mollá. Un moment especial serà el 23 de març de 2025, quan es commemorarà el centenari de Richard Strauss dirigint la BMB a la plaça Sant Jaume. Aquell fet, que va donar una foto per a la posteritat, es recordarà tornant a interpretar ‘Mort i transfiguració’ i amb l’estrena de ‘Barcelona 1925’, d’Eduard Betes.

Tot això, de la mà del director titular José R. Pascual-Vilaplana, que enguany compartirà direcció amb mestres com Mallory Thompson, Jordi Francés, Marcel Ortega, Salvador Brotons, principal director convidat, o els dos sotsdirectors Ximo Tarín i Rafael Agulló.

<strong>Orquestres visitants i música de cambra</strong>

De la mà d’lbercamera, L’Auditori serà l’amfitrió d’algunes de les grans orquestres del circuit internacional com l’Orquestra Filharmonica de Helsinki o l’Orquestra Simfònica de Viena, amb directors de primer ordre com Jukka-Pekka Saraste, Andrés Orozco-Estrada o Teodor Currentzis, entre d’altres.

Pel que fa a la programació de música de Cambra, destaca la 3a Biennal de Quartets de Barcelona que se celebrarà aquesta tardor. S’hi podran trobar obres del repertori més canònic de compositors com Franz Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven o Johannes Brahms. El plat fort serà la nova creació amb compositors com Caroline Shaw, Judith Weir, Krzysztof Penderecki o José Río-Pareja. Tot això interpretat per formacions de gran renom com el Quartet Tacaks, Quartet Gerhard, Quatuor Modigliani o Apollon Musagete Quartet.

A més, el cicle Intocables – que convida grans solistes de renom internacional que normalment acompanyen l’OBC – programarà cinc concerts d’artistes de referencia com Janine Jansen acompanyada del pianista Denis Kozhukin, que oferirà les sonates de Brahms o el violinista Augustin Hadelich. Tornarà també el Festival Emergents, l’esdeveniment dedicat als joves talents d’aquí i d’arreu que permet descobrir les figures que ompliran els escenaris deis propers anys. Passaran per aquesta cita artistes com la trompetista Matilda Lloyd, el violoncel·lista Benjamin Kruithof i el viola Sào Squlez Larivière.

<strong>Música antiga</strong>

Un any més, en la varietat de propostes que abraça L’Auditori, la música antiga hi tindrà un pes important. El mestre Jordi Savall, dins el cicle El so original, seguirà indagant en la interpretació historicista del gran romanticisme, amb Schumann, Schubert i Bruckner, i hi afegirà una interpretació de la ‘Missa en Do menor’ de Mozart. També s’hi podrà trobar el festival Llums d’Antiga, amb l’oblidat Oratori de Caries Baguer, ‘El Hijo Pródigo’ (1807), o el ‘Rèquiem’ a quatre veus de Joan Cererols, en escenaris incomparables com son les esglésies de Barcelona, a més deis concerts lligats als festivals Emergents i Bachcelona.

<strong>Nova creació i altres gèneres</strong>

Seguint amb l’aposta per la nova creació, durant aquesta temporada es posarà l’accent en dues figures de perfils molt rellevants i alhora complementaris: la compositora sueca Lisa Streich i el compositor català José Río-Pareja, amb obres que van des de la música de cambra al gran simfonisme i que els portaran a col·laborar amb institucions tan rellevants com la WDR Orquestra de la Ràdio de Colònia, l’Orquestra Reial Filharmònica de Stockholm o el Festival de  Lucerna, entre d’altres. A més, se seguirà apostant per projectes que tenen com a protagonistes les músiques d’avantguarda, tant en el marc del Festival Mixtur com amb el Festival Subsonic, que en aquesta segona edició s’omplirà de referents de la música electrònica, amb una obertura a càrrec de Ryoji lkeda i un tancament dedicat a Brian Eno.

D’altra banda, els cicles Sessions i Sit Back arriben a aquesta nova temporada absolutament consolidats. Figures com Tarta Relena, Oso Leone o Anna Andreu, pel que fa el pop, i Marco Mezquida, Ramon Prats o el compositor, multi-instrumentista i virtuós bateria america, Tyshawn Sorey, pel que fa el jazz, en son alguns exemples. A més, L’Auditori tornarà a col·laborar amb el Festivals de Jazz de Barcelona, el Primavera Sound o el Cruïlla.

També se celebrarà, per segon any consecutiu, la Marató de jazz, que acostarà el talent del país a través d’alguns deis artistes més rellevants del gènere, com la saxofonista Irene Reig, el contrabaixista Javier Colina, el trompetista Raynald Colom o el pianista Daniel Ferruz.

<strong>Altres projectes</strong>

En quant a l’oferta educativa i la programació familiar, hi haurà més de 300 activitats que abracen tota la diversitat de músiques representades a L’Auditori. Com a novetat d’enguany, es presenta el nou projecte educatiu de la BMB: Bandastic, sota la direcció musical de José R. Pascual-Vilaplana i escènica de Guillem Alba. Una proposta entorn al món del clown, tant clàssic com contemporani.

Pel que fa al Museu de la Música de Barcelona, presenta una temporada d’exposicions temporals entre les quals destaquen la proposta de gran format ‘Time Regained. Un atles pera la música antiga’ i la mostra ‘Ja saps tocar el piano. Presencia i vigència de Carles Santos’. El reeixit cicle Transits arriba a la seva tercera edició i vol apropar a l’espectador el culte de les comunitats gitanes, les Quítxues o les músiques del budisme, entre moltes d’altres. També continua el cicle Guitarres que programa solistes de la rellevància de Manuel Mota, Laura Verdugo o Pedro Mateo.

<strong>Segell i projecte social</strong>

El projecte del segell de L’Auditori seguirà creixent al llarg de la temporada 2024-25, alimentant cada una de les tres potes que el vertebra. S’enregistraran obres d’autors del país com Albert Guinovart i Salvador Brotons -en el cas de la BMB -, a més de l’edició d’un nou album dedicat a Hector Parra i un segon dedicat a Robert Gerhard, amb els seus concerts per a violí i clavicèmbal. Pel que fa a l’OBC, se seguirà treballant la línia editorial dedicada a les dones compositores, amb publicacions de Betsy Jolas, Raquel García-Tomàs, Gabriella Smith i Cassandra Miller, i també es continuarà la línia de treball d’enregistrament de la integral de Ravel.

Finalment, – a través del programa social Apropa Cultura – es continuarà destinant un 2% de l’aforament de temporada de la programació habitual de concerts a entitats socials i de la salut que atenen persones en situació de vulnerabilitat. A més, se seguirà oferint activitats adreçades a col·lectius que requereixen propostes culturals dissenyades a mida com el cas d’Un matí d’orquestra, el cicle La Banda ens Apropa o el programa Canta Gran.

<strong>Una recuperació progressiva amb 7.000 abonats</strong>

El director de L’Auditori, Robert Brufau, ha explicat durant la presentació de la nova temporada que enguany s’apostarà per una major “flexibilitat” pel que fa als abonaments amb la introducció de nous models. En aquest sentit, ha recordat que actualment compten amb uns 7.000 abonats, una xifra que es va recuperant “progressivament” després de la pandèmia de la covid. Tot i això, ha admès que també han identificat “nous models i dinàmiques” que porten als espectadors a canviar lleugerament el seu consum cultural.

Pel que fa al pressupost anual, aquest se situa en uns 26 milions d’euros, una xifra similar a la dels anys anteriors. Sí que ha admès que aquesta vegada acabades les inversions, hi ha més marge per “ampliar l’activitat”.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió