Diumenge, 25 de juliol de 2021 - Edició 1094
La República

L’Airef proposa reduir el nombre de dies d’entrega de Correus i que es valori externalitzar la xarxa d’oficines

ACN Madrid.-L’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIReF) ha proposat que es redueixi el nombre de dies d’entrega de Correus, especialment en zones on no hi ha prou demanda que justifiqui […]

Avatar
Agències 03/07/2019

ACN Madrid.-L’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIReF) ha proposat que es redueixi el nombre de dies d’entrega de Correus, especialment en zones on no hi ha prou demanda que justifiqui el repartiment cinc dies a la setmana però apunta que s’ha de fer “garantint la qualitat del servei”. També ha proposat que es valori l’externalització de la xarxa d’oficines com ha fet França o el Regne Unit i que, en tot cas, no es determini per llei un mínim. Aquestes són algunes de les conclusions de l’estudi sobre la Societat Estatal Correus i Telègrafs que ha elaborat l’ens, en el marc dels estudis de revisió de la despesa que està realitzant, i que conclou que el model de compensació és “millorable”.

L’estudi parteix de la base que el Servei Postal Universal (SPU) és el conjunt de serveis postals que estan sotmesos a les obligacions de servei públic i que s’han de prestar de forma permanent en tot el territori i a preu assequible. En aquest cas, la tasca està encomanada a Correus fins al 2026 i aquest rep una compensació per la càrrega financera suportada al prestar-lo. Per al període 2011-2020 les compensacions ascendeixen a 1.450 MEUR. En aquest sentit, l’anàlisi de l’AIReF conclou que el cost net del servei és “elevat” si es compara amb altres països i constata que hi ha diferències “considerables” a nivell internacional tant en la configuració dels serveis com en la forma de compensació. Apunta que només 12 dels 32 països estudiats fan compensació directa mitjançant fons públics i entre aquests, l’Estat espanyol és el quart en quant a despesa si es prenen com a referència els anys 2016 i 2017.Segons l’AIReF, hi ha “marge de millora” tant en eficiència com en ingressos i despeses ja que hi ha un “dèficit operatiu negatiu” des de fa cinc anys, que a més és “molt superior” a la resta d’operadors. Per això, considera que “sense una reorientació estratègica, continuarà amb pèrdues, ja que competeix en un mercat amb poca tradició postal, amb una elevada substitució digital i amb fonts d’ingressos no diversificades”.En comparar-lo amb els operadors d’altres països, observa que Correus no ha estat tan decidit a l’hora de reduir costos davant de la caiguda de volums i no ha apostat per processos d’automatització per millorar la productivitat. Després de l’anàlisi, l’AIReF proposa que el Ministeri de Foment, amb la col·laboració del d’Hisenda, s’encarregui de definir una nova metodologia de càlcul i “flexibilitzi” les obligacions del servei públic per tal de disminuir els costos. Suggereix també que la compensació se simplifiqui i se centri en el desplegament territorial de la xarxa, incloent només les zones rurals o les àrees amb volums baixos que no permetin una rendibilitat adequada. En aquest sentit planteja tres escenaris: compensar només pel desplegament de la xarxa postal en zones rurals de menys de 5.000 habitants, compensar només els centres de costos que concentrin un volum reduït d’enviaments i que no puguin aprofitar les economies d’escala o compensar només els centres que superin determinats nivells d’eficiència, permetent combinar criteris d’eficiència i volum. En la cerca de la millora de l’eficiència, planteja també proposar la transició d’una empresa dedicada al sector convencional cap a una que busqui mercats diferents i molt competitius, com el de la paqueteria urgent.Per últim, recomana elaborar un pla d’eficiència que permeti reduir costos, basat en l’anàlisi de les diferents fases de la cadena de valor i en incrementar les sinèrgies entre els tres models operatius actuals per tal d’ajustar els volums de cadascuna de les xarxes a la capacitat i personal disponible.