Dilluns, 26 de juliol de 2021 - Edició 1096
La República

L’ACCO demana facilitar l’augment de la competència entre les ITV a Catalunya

ACN Barcelona.-L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) ha demanat reformes que garanteixin i facilitin un augment de la competència entre els operadors de les ITV a Catalunya i ha traslladat […]

Avatar
Agències 15/07/2021

ACN Barcelona.-L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) ha demanat reformes que garanteixin i facilitin un augment de la competència entre els operadors de les ITV a Catalunya i ha traslladat diverses propostes, recollides en el document ‘La necessitat de reformes procompetitives en l’Activitat d’Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) a Catalunya’ coincidint en els treballs d’una nova llei. Entre aquestes, hi ha l’eliminació de les tarifes màximes regulades, l’equiparació de les condicions de competència amb el retorn dels drets a les empreses que treballen amb concessions ja finalitzades o la possibilitat que el personal autoritzat es traslladés a tallers de reparació de vehicles i no fossin els conductors que anessin a una estació d’ITV.

En la mateixa línia, es podria potenciar i liberalitzar la prestació del servei mitjançant les estacions d’ITV mòbils, segons apunta l’ens. Per l’ACCO, és important augmentar la concurrència en el mercat mitjançant la substitució de l’actual autorització administrativa per una declaració responsable o comunicació prèvia, de manera que tots els operador que reunissin les condicions requerides poguessin prestar el serveu d’Inspecció Tècnica de Vehicles.L’ens recorda que el servei d’ITV és “d’interès general” ja que té l’objectiu d’assegurar que els vehicles estiguin en bones condicions i que genera un volum de facturació proper als 100 milions d’euros i una “demanda estable” per l’obligatorietat dels vehicles a sotmetre’s a una revisió de manera periòdica.D’altra banda, l’ACCO proposa acabar amb l’exclusiva de les empreses en un sol territori ja que no és una “mesura adient” per garantir la rendibilitat de les estacions en determinades àrees. Segons creu, pot condicionar el funcionament de tot el mercat fins al punt de comportar l’eliminació de les “dinàmiques competitives” i perjudicar els usuaris. “Si en un marc de competència una àrea resulta desatesa, la iniciativa pública pot actuar mitjançant l’establiment d’una estació d’ITV de titularitat pública (explotada de manera directa o indirecta) o la subvenció de serveis d’ITV mòbil”, suggereix l’ACCO.A més, reclama acabar amb la política de preus homogènia al conjunt de territori perquè impedeix els operadors modificar la tarifa d’un estació concreta i proposa que els operadors tinguin llibertat a l’hora de fixar preus dels serveis d’ITV o optar per un règim de tarifes comunicades i proposades pels operadors.Adaptació a la mobilitat elèctricaL’ACCO també constat que la consolidació del vehicle elèctric i dels canvis en la mobilitat dels ciutadans haurien de comportar les noves tecnologies a la ITV “de la manera més procompetitiva possible, evitant barreres que dificultin l’entrada a potencials operadors”.L’ACCO conclou que l’actual marc regulador ha comportat la impossibilitat d’entrada de nous operadors i que el servei es concentri en només cinc operadors, dels quals tres abasten el 90% del territori, i una competència reduïda.