Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

La UE accepta la venda de vehicles amb combustibles sintètics més enllà del 2035 després de les pressions d’Alemanya

|

- Publicitat -

ACN Brussel·les – Els ministres d’Energia de la Unió Europea han acceptat de forma definitiva que els vehicles propulsats amb combustibles sintètics -els ‘e-fuels’- es puguin vendre més enllà del 2035. L’acord assolit aquest dimarts posa el punt final a un debat que va reanimar fa unes setmanes Alemanya, disposada a modificar un text que ja s’havia negociat amb els estats i que prohibia la comercialització de cotxes amb motors de combustió més enllà del 2035 perquè la UE complís els objectius de reducció d’emissions. Les pressions de Berlín han aconseguit una excepció pels ‘e-fuels’, que sí emeten CO2, però que són climàticament neutres. No obstant això, veus com la vicepresidenta del govern espanyol, Teresa Ribera, asseguren que “no tindran èxit”.

L’acord l’ha anunciat a través de les xarxes el vicepresident de la Comissió Europea, Frans Timmermans, qui ha apuntat que la decisió d’avui suposa “un pas molt important” cap a una mobilitat de zero emissions a la UE. “La direcció és clara: el 2035, els nous cotxes i furgonetes han de tenir zero emissions. Això és una gran contribució per arribar a la neutralitat climàtica el 2050 i una part clau del Green Deal Europeu”, ha escrit.

Publicitat

Per encaixar les demandes d’Alemanya, l’executiu comunitari ha arribat a un acord amb el país sense modificar el text negociat. En un comunicat emès aquest mateix dimarts, la Comissió ha detallat que afegirà una declaració que inclourà un marc legislatiu concret pels ‘e-fuels’. L’objectiu de la Comissió, en aquest sentit, és evitar que els vehicles propulsats amb combustibles sintètics també funcionin amb combustibles fòssils. Això s’aconseguiria instal·lant diversos sensors, segons han apuntat fonts comunitàries.

Per altra banda, l’executiu vol afegir un acte delegat -una mena d’annex- al text original durant la tardor de 2023 en què s’especifiqui com els ‘e-fuels’ poden contribuir a la reducció de les emissions de diòxid de carboni.

Malgrat que dirigents com la vicepresidenta Ribera han celebrat que finalment s’hagi desencallat la situació, les crítiques a Alemanya han persistit. La també ministre de Transició Ecològica del govern espanyol ha apuntat que l’enfocament que ha fet Berlín “com a principi” no li agrada, tot recordant que s’han arribat a posar “en perill” una de les mesures més ambicioses de la UE en termes d’objectius climàtics.

<strong>Reducció de les emissions</strong>

En el marc de la reunió dels ministres d’Energia de la UE, el Consell ha adoptat aquest dimarts les fites incloses en el paquet ‘Fit for 55’, el pla europeu per accelerar la transició energètica.

Per als cotxes nous, els nous objectius fixen una reducció de les emissions de CO2 del 55% pel 2030, en comparació amb els nivells de 2021. En el cas de les furgonetes, la rebaixa és del 50%. De cara al 2035, tant cotxes com furgonetes acabades de matricular hauran de ser zero emissions.

Per la ministra sueca de Clima i Medi Ambient, Romina Pourmokhtari -el seu país ostenta actualment la presidència del Consell-, les noves regles “oferiran oportunitats a tecnologies innovadores” i contribuiran a la inversió per part de la indústria en un futur “lliure de combustibles fòssils”.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió