Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

La suspensió de serveis pel coronavirus, el principal motiu de les reclamacions i consultes de consum al territori

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-La suspensió de serveis per la pandèmia ha estat el principal motiu de les reclamacions i consultes de consum al territori el 2020. A Girona, les reclamacions gestionades per l’Agència Catalana de Consum (ACC) del Departament d’Empresa i Coneixement han augmentat un 34%; a la Catalunya Central, un 22,6%; a Tarragona, un 17,6% i a Lleida, un 2,1%. El principal motiu d’aquest creixement ha estat la suspensió de serveis provocada per les restriccions per fer front a la pandèmia, especialment en el sector dels transports, viatges, els serveis sanitaris i les activitats d’oci, culturals o esportives. Aquestes xifres estan recollides en el balanç d’actuacions de l’Agència Catalana del Consum el 2020.

El document analitza les accions que ha desenvolupat l’organisme en defensa de les persones consumidores a les demarcacions de Tarragona, Girona, Lleida, Catalunya Central, les Terres de l’Ebre i l’Alt Pirineu i l’Aran. Del balanç s’extreu també que les diverses mesures decretades a partir del 15 de març de 2020 per fer front a la pandèmia van afectar directament les persones consumidores. Aquesta situació també va impactar en el funcionament de l’ACC en matèria de processos administratius, l’emissió de laudes arbitrals o la realització de l’activitat inspectora. Demarcació de GironaLes reclamacions de consum a la demarcació de Girona han augmentat un 34% el 2020, fins a 3.768. Les relacionades amb els transports (14,5%) i altres serveis generals de consum (21,1%) sumen el 35,6% del total. En aquest àmbit destaquen també les reclamacions relacionades amb serveis d’odontologia per la crisi de les clíniques Dentix. Les reclamacions sobre serveis de telefonia i Internet representen el 23,7%; el 16,4% són per incidències relacionades amb la compra de productes; l’11,8% sobre els subministraments d’aigua, llum i gas i el 9,5% per serveis financers. El 46% de les reclamacions gestionades a Girona s’han resolt per la via de la mediació i l’arbitratge. En concret, el 41,6% per acord de mediació i el 4,4% mitjançant laudes dictats per la Junta Arbitral de Consum de Catalunya. Per altra banda, consum ha atès 7.276 consultes, gairebé un 30% més. La majoria de les consultes estan relacionades amb serveis generals de consum, com agències de viatges, lleure, o serveis immobiliaris, amb un 32,4%, seguits dels serveis de telecomunicacions i Internet, amb un 15,7%, i els subministraments bàsics d’aigua, llum i gas, amb un 13,2%.Demarcació de TarragonaLes reclamacions de consum a la demarcació de Tarragona han augmentat un 17,6%, fins a 2.904. El 34,2% tenen relació amb la suspensió de vols, activitats turístiques, formatives, lúdiques o esportives. El 23,7% de reclamacions són per serveis de telecomunicacions i internet, seguit del 20,1% de béns de consum o producte. De totes les reclamacions, el 42,8% s’han resolt per la via de la mediació o arbitratge. En concret, el 36,1% han estat mediacions i un 6,7% laudes dictats per la Junta Arbitral de Consum de Catalunya. Per la seva banda, les consultes han augmentat un 74,2%, amb 6.379 ateses. La majoria estan relacionades amb serveis de consum, amb un 33,8%; seguides dels serveis de telecomunicacions i Internet, amb un 18,4%, i la compra de béns de consum o productes, amb un 16,4%. Demarcació de les Terres de l’EbreA les Terres de l’Ebre, les reclamacions han baixat un 6,3% respecte a 2019, fins a 983. D’aquestes, el 27,1% són per incidències en els serveis de telecomunicacions i Internet i un 26,7% té relació amb la suspensió de serveis per la crisi del coronavirus. El 17,4% són reclamacions per la compra de productes i un 15,4% per subministraments bàsics d’aigua, llum o gas. El 59,7% de les reclamacions han estat resoltes per mediació (84%) o per laude arbitral (16%).Les consultes també han caigut el 2020. En concret, s’han atès 2.574 consultes a les Terres de l’Ebre, un 3,5% menys respecte a l’any anterior. EL 31,8% han estat relacionades amb viatges, transports, serveis sanitaris, serveis immobiliaris o activitats culturals i oci. El 25,6% han estat sobre serveis de telefonia i Internet i el 16,2% amb serveis de llum, gas i aigua. Demarcació de Lleida A la demarcació de Lleida, l’ACC ha gestionat 1.520 reclamacions, un 2,1% més respecte a 2019. El 34% han estat relacionades amb la suspensió de serveis per la pandèmia. El sector de telecomunicacions i internet ha acumulat el 28,3% de les reclamacions i el sector de béns de consum o producte, el 16,7%. El 50,5% de totes les reclamacions s’han resolt per la via de la mediació o de l’arbitratge.Pel que fa a les consultes, s’han atès 5.285 consultes a la demarcació de Lleida, un 44,5% més respecte a l’any anterior. El 25,6% estan relacionades amb serveis de telecomunicacions i internet, seguit dels serveis generals de consum, amb un 24,8%, i els serveis d’electricitat, gas i aigua, un 17,2%.Demarcació de la Catalunya CentralEl 2020, les reclamacions de consum a la Catalunya Central han augmentat un 22,6%, fins a 2.365. Les relacionades amb serveis de viatges, serveis sanitaris i activitats d’oci, culturals o esportives han representat el 20% i els serveis de transport el 14,5%. Les reclamacions sobre serveis de telefonia i internet representen el 24,6% i el 18,1% són per incidències relacionades amb la compra de productes. El 42,2% de totes les reclamacions s’han resolt per mediació o arbitratge. L’ACC també ha atès 6.588 consultes, un 13,9% més. La majoria, un 24,5%, han estat relacionades amb serveis generals de consum, un 21,4% amb serveis de telecomunicacions i internet i un 16,3% amb serveis de transport. Demarcació de l’Alt Pirineu i l’AranEl 2020 s’han gestionat 222 reclamacions a l’Alt Pirineu i l’Aran, un descens del 39,5% respecte a 2019. El 28,9% tenen a veure amb serveis afectats per les restriccions marcades per la pandèmia. El 27,5% de les reclamacions estan relacionades amb les telecomunicacions; un 18,9% amb els subministraments d’electricitat, aigua i gas i un 15,8% amb incidències relacionades amb la compra de productes.Els casos resolts per mediació han caigut un 39% a la demarcació, fins a 80. Els casos resolts per la via d’arbitratge, en canvi, s’han mantingut en 4 laudes emesos. Amb tot, el percentatge de resolució de reclamacions per les vies extrajudicials de mediació i arbitratge s’ha situat en el 38%. Per la seva banda, les consultes han augmentat un 5,6%, fins a 908. El 52,3% estan relacionades amb les afectacions provocades per la pandèmia; el 18% fan referència als serveis de telefonia i internet i un 12% a subministraments bàsics.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió