Edició 2125

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 20 de maig del 2024
Edició 2125

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 20 de maig del 2024

La regla, l’exigència o els espais masculinitzats són raons per les quals les adolescents deixen l’esport

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – Les inseguretats que provoca la regla o la roba esportiva, l’exigència de la pràctica o la incomoditat que generen els espais masculinitzats són algunes de les raons per les quals les adolescents deixen l’esport. Així ho recull l’estudi ‘Reformular l’esport i l’activitat física per a les adolescents. Factors que influeixen en l’abandonament esportiu durant l’edat escolar’ que ha presentat aquest dimecres la secretària general de l’Esport i de l’Activitat Física, Anna Caula, a l’Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya (INEFC), a Barcelona. Es tracta, ha dit, d’un treball “qualitatiu” que “aportarà dades per ajudar a accelerar els canvis i impulsar l’esport femení a Catalunya”.

Un 70% de les noies catalanes abandonen la pràctica esportiva quan arriben a l’adolescència, i l’estudi analitza els factors que influeixen en aquesta decisió. Ho fa en dues franges d’edat, les noies de Primer d’ESO i les de Quart del mateix cicle educatiu. Pel que fa la primer grup, les adolescents apunten la manca d’adequació en l’exigència, inseguretats per la regla i la roba esportiva, la inseguretat en espais masculinitzats (equips excloents i manca de recursos) i la manca de suport i d’un entorn esportiu de confiança.

Publicitat

Quant al segon grup, els motius són l’exigència de l’esport i la manca de motivació, inseguretat pels canvis corporals i de roba esportiva, problemes amb l’entorn, les companyes i el club i la relació amb els entrenadors (exigència i poca empatia).

Amb aquesta radiografia, per a les nenes de Primer d’ESO l’estudi planteja crear grups d’entrenament més homogenis (segons el nivell esportiu i la motivació per la competició), aconseguir més equitat en l’accés a les estructures esportives (ajudes econòmiques públiques i distribució més diversificada dels equipaments esportius), eliminar les discriminacions per part de l’equip tècnic i eliminar els estereotips, especialment pel que fa a la pressió estètica de la roba.

Pel que fa a les noies de Quart d’ESO, l’estudi proposa que la pràctica esportiva sigui un moment per desfogar-se i estar tranquil·les i felices, un espai per compartir amb les amigues, una activitat amb una bona relació entre entrenadors i jugadores fruit del diàleg, l’empatia o el suport, i, finalment, eliminar estereotips estètics i comentaris sexistes.

L’estudi també planteja potenciar equips femenins i no mixtos, crear nous models de ‘competició’, més lúdics i socialitzadors; incrementar els ajuts i les subvencions per a la promoció de l’esport femení i per generar nous models de pràctica, i desplegar una campanya d’eliminació d’estereotips.

Així mateix, es proposa establir un procés de diàleg amb federacions i consells esportius perquè la roba sigui còmoda, feminitzar els espais esportius (instal·lacions cèntriques i accessibles, vestidors exclusius femenins i millor distribució horària), així com afavorir una formació per als equips tècnics sobre inclusió i diversitat, adaptació de l’exigència, eliminació d’estereotips, empatia i menstruació, i una altra adreçada també a noies i nois sobre menstruació.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió