Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024

La mesa de Nissan ofereix a Silence instal·lar-se a Zona Franca després que el hub reclami Montcada

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – La mesa de reindustrialització de Nissan ha certificat que el hub de descarbonització liderat per QEV i Btech serà l’encarregat de substituir el fabricant nipó a Zona Franca en una nova reunió. Amb tot, s’han hagut de reajustar els plans després que el propietari de la planta de Sant Andreu hagi rebut ofertes “sucoses” pel solar i hagi preferit deixar els terrenys fora de la reindustrialització. La comissió ha proposat al hub de descarbonització, que també s’havia de quedar amb els espai baixllobregatí, que s’instal·li també al centre d’estampació de Montcada i Reixac, que fins ara s’havia ofert al fabricant de motos Silence. Al seu torn, s’ha proposat a l’empresa controlada per Acciona que comparteixi els terrenys de Zona Franca.

Aquesta proposta no ha estat ben vista per Silence, que, de moment, ha assegurat en una carta que només està interessat en Montcada, ja que té pressa per començar a fabricar i es tracta d’una inversió que ja tenien molt avançada amb la mesa, segons han explicat els sindicats.

Publicitat

“És un error perquè el projecte de Silence pot encaixar perfectament a Zona Franca. Hi ha espai per fer-ho”, ha dit a la sortida de la reunió Miguel Ruiz, secretari general de Sigen-Usoc a Nissan, que creu que la negativa del fabricant de motos es deu al fet que als terrenys barcelonins “hauria de pagar lloguer”, i als de Montcada ja havia arribat a un acord amb el propietari, que és la mateixa Nissan.

També a Sant Andreu estaven molt avançades les negociacions perquè el hub de descarbonització hi instal·lés bastidors i un centre de pintura dels vehicles. Amb tot, el propietari del terreny fa aproximadament un mes que va comunicar que volia reestructurar les naus. Ara, la mesa proposa que el hub traslladi els actius de Sant Andreu a Montcada.

Un altre dels moviments que s’ha donat a conèixer aquest divendres és que la mesa ha obert la porta a una opció logística que complementi el hub de descarbonització a Zona Franca, que després de la negativa de la marca xinesa Great Wall Motors, és el candidat a ocupar gran part de les instal·lacions, utilitzant les dues línies productives de Nissan per a fer cotxes elèctrics.

El projecte logístic ocuparia aproximadament 100.000 metres quadrats amb un centre de tres plantes on ara hi ha el pàrquing elevat i les pistes. D’aquesta manera, “no s’ocuparia terreny industrial”, remarca Ruiz. Algunes de les empreses que estan parlant amb el hub per a fer aquesta funció logística és l’australiana Goodman, que havia presentat un macroprojecte per reindustrialitzar tot l’espai disponible a Zona Franca. La mesa ha proposat que aquesta empresa logística es comprometi a fer inversions en les instal·lacions o renovar la flota de vehicles amb els models del hub.

“No podem dir que està fet perquè no ho està, però cada vegada s’aclareix més. El hub necessitava aterrar i el fet que hagin buscat viabilitat en logística que no ocupa espai és important”, ha dit Ruiz. “Anem avançant, podríem anar més de pressa, però és un procés molt complex i cal avançar amb seguretat”, ha afegit.

En la mateixa línia, el responsable de les Operacions Industrials de Nissan a Espanya, Frank Torres, ha dit que “ha arribat el moment” de “prendre les decisions finals per no allargar més el procés”. Al seu torn, el secretari general d’Indústria del Ministeri, Raül Blanco ha dit que “cal tancar escenaris i acords les properes setmanes”.

La directora general d’Indústria del Govern, Natàlia Mas ha assegurat que “el treball de reindustrialització avança cap a la generació d’ocupació global i alhora buscant que els projectes complementaris puguin crear sinergies amb el hub”.

La reunió de la mesa de desindustrialització d’aquest divendres arriba tot just un mes després que Nissan acabés definitivament la producció de vehicles a Catalunya, posant fi a més de 40 anys d’història. L’automobilística japonesa va anunciar fa un any i mig que tenia la intenció de tancar les tres plantes catalanes, la de Zona Franca, la de Montcada i Reixac i la de Sant Andreu de la Barca. Queden per reindustrialitzar uns 1.400 treballadors que ja han sigut acomiadats formalment.

La fase final de la negociació s’allargarà fins al mes de març, quan s’hauran de tancar les condicions dels actius de Nissan, les contractacions dels treballadors i el volum d’ajuts públics.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió