Edició 2110

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 05 de maig del 2024
Edició 2110

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 05 de maig del 2024

La Generalitat veu com un “objectiu assolible” tenir tota la xarxa de metro adaptada al 2030

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El Departament de Territori aspira a tenir tota la xarxa de metro adaptada a les persones de mobilitat reduïda el 2030 i ha mobilitzat 224,8 milions d’euros en una quinzena d’actuacions destinades a millorar l’accessibilitat de les estacions i en renovar les infraestructures de diverses línies. El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, ha assegurat que arribar al 100% de les estacions accessibles és un “objectiu assolible” i ha assenyalat que dos dels punts més complicats en els propers anys per les obres que s’hi han de dur a terme són la Plaça Espanya, on convergeixen les línies 1 i 3 i FGC i just han començat els treballs de l’L8, i a Plaça Urquinaona, on en el subsol hi ha nombroses infraestructures subterrànies.

En total, la Generalitat treballa o ha treballat en una vintena d’actuacions des del 2022, aproximadament, amb un import total de 224,8 milions d’euros, alguns dels quals provenen dels fons europeus Feder i MRR. D’aquests, 47,8 milions d’euros corresponen a cinc obres finalitzades recentment; 156,8 milions d’euros a 13 actuacions que s’estan executant i que es troben en diferents estadis; i 5 més per valor de 20,1 milions d’euros en futures obres.

Publicitat

Actualment, hi ha 10 de les 163 estacions de la xarxa que no estan adaptades a les persones amb mobilitat reduïda, concretament a estacions de les línies 1, 3, 4 i 5; mentre que les línies més recents (L2, L9, L10 i L11) ja es van construir sent 100% accessibles.

Entre d’altres, els treballs s’estan executant per millorar l’accessibilitat tenen lloc en intercanviadors com el de Maragall (L4 i L5) amb una inversió prevista de 14,4 milions d’euros, Espanya (L1 i L3) amb 13,2 milions d’euros, Sants Estació (L5 i Adif-AV) amb 1,7 milions d’euros i Passeig de Gràcia (L3 i L4) amb 4,8 milions d’euros.

A Maragall, el mes que ve es posarà en servei el vestíbul de Ramon Albó (L5) i el passadís de correspondència amb l’L4 després que al març del 2022 ja s’inaugurés el nou vestíbul adaptat de l’L4; mentre que a la Plaça Espanya s’està treballant en l’adaptació de la part que dona a l’L3 per a finals d’any un cop ja han entrat en servei quatre nous ascensors per a l’L1.

Pel que fa a l’estació de Sants, s’instal·larà un ascensor que connectarà l’L5 amb l’estació de l’alta velocitat i al Passeig de Gràcia se n’instal·laran quatre més perquè tots els itineraris accessibles entre l’2, L3, L4 i Adif siguin accessibles.

També destaquen els 14,7 milions d’euros per als treballs, que es faran en dues fases, per a la Plaça de Sants, on es creuen les línies 1 i 5. La primera fase està pendent de l’aprovació definitiva aquesta primavera i la segona està licitada des del febrer.  

A més, al Clot s’han destinat 6,1 milions d’euros per adaptar l’enllaç entre l’L1 i la resta de correspondències (L2 i Adif) i a Ciutadella-Vila Olímpica 5,8 milions per a la instal·lació d’un ascensor del carrer al vestíbul i una passera amb dos ascensors per accedir a les dues andanes. En aquests dos darrers casos, les obres finalitzaran a la tardor del 2025.

D’altra banda, les millores a Urquinaona (L1 i L4), que preveuen una inversió de 18 milions d’euros, encara es troben en fase de projectes. El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, ha advertit que aquests treballs poden generar algunes dificultats perquè a més de confluir-hi dues línies de metro també hi ha altres infraestructures subterrànies. “No hi ha res que els enginyers no puguin solucionar amb imaginació i recursos”, ha comentat. En aquest punt, també caldrà abordar amb l’Ajuntament de Barcelona com queda el futur espai per la part exterior de la plaça, situada en ple centre de la ciutat.

No obstant això, la major partida inclosa en els 156,8 milions d’euros dels treballs encara en execució són per a la nova senyalització per incrementar la velocitat i les freqüències a l’L4, amb 62 milions d’euros, en els 21,8 milions d’euros en la implementació de sistemes de telecomandament a totes les línies i 16,9 milions d’euros en l’ampliació dels tallers per al manteniment de trens.

Altres treballs per renovar la infraestructura són la renovació de la super estructura de via entre Sagrera i Hora (L5) i entre Verdaguer i Barceloneta (L4), ja executats; i la instal·lació de noves fixacions de vies per reduir vibracions entre Sant Antoni i Sagrada Família, l’ampliació de la subcentral Ernest Lluch per millorar la interconnexió; la nova senyalització per incrementar velocitat i freqüències a l’L4, actualment en execució.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió