Dimarts, 21 de setembre de 2021 - Edició 1153
La República

Junts de Gavà, Viladecans i El Prat rebutgen una ampliació de l’aeroport que “suposi la més mínima afectació” al Delta

ACN Barcelona.-Les agrupacions de Junts per Catalunya de Gavà, Viladecans i El Prat s’han oposat a l’ampliació de l’aeroport del Prat, pactada aquesta setmana entre el govern català i espanyol, […]

Avatar
Agències 05/08/2021

ACN Barcelona.-Les agrupacions de Junts per Catalunya de Gavà, Viladecans i El Prat s’han oposat a l’ampliació de l’aeroport del Prat, pactada aquesta setmana entre el govern català i espanyol, i han rebutjat “qualsevol projecte que suposi la més mínima afectació als espais naturals” del Delta del Llobregat. En un comunicat conjunt, les executives locals acusen Aena de “xantatge” i de “jugar brut amb la informació”. A parer seu, hi ha prou marge per millorar “notablement” l’operativa “millorant l’eficiència dels processos” sense allargar la tercera pista. Han demanat un projecte que “blindi la protecció dels espais naturals”, tot garantint inversions per un nou sistema aeroportuari català integral que connecti amb Reus i Girona.

Per les agrupacions de Junts per Catalunya de les tres ciutats del Baix Llobregat, el procés de presa de decisions de l’operador públic no ha sigut prou transparent i s’ha allunyat dels models europeus que impliquen “totes les parts afectades”, experts i entitats civils incloses, “en un debat públic obert i participatiu”.Segons asseguren, l’ampliació de la pista més propera al mar “afecta directament als espais de la Ricarda”, catalogats dins la Xarxa Natura 2000, cosa que faria “altament improbable l’acceptació del projecte per part d’Europa”. Alhora, argumenten que el projecte suposaria “un increment de la contaminació acústica i de l’aire”.A falta de conèixer els detalls de l’afectació mediambiental de les obres, que s’han de detallar en el pla director, les executives locals exigeixen que es garanteixi la “protecció integral” dels espais naturals del Delta de Llobregat, “d’inici, independentment del que diguin les institucions europees”. Consideren que calen inversions per millorar el sistema aeroportuari, però “això no pot suposar l’afectació dels nostres espais naturals”.A més, han acusat Aena de fer “xantatge” a la Generalitat i als ajuntaments afectats, de “jugar brut amb la informació”. Les agrupacions de Junts de Gavà, Viladecans i El Prat del Llobregat afirmen que existeix prou marge per millorar “notablement” la capacitat operativa de l’aeroport amb la infraestructura actual dels 75 vols per hora “millorant l’eficiència dels processos”. “Considerem que no hi ha motius tècnics que justifiquen l’ampliació de la tercera pista”, insisteixen.Tot i veure amb bons ulls la inversió per connectar l’aeròdrom amb el de Reus i Girona, creuen que aquests recursos “no definiran per si un model de país”, sinó que cal disposar d’una política de tarifes que permeti més competitivitat als aeroports del territori i de la competència en gestió aeroportuària. Segons els representants de Junts al Baix Llobregat, aquests elements “haurien de ser inclosos en qualsevol acord”.