Dimecres, 4 d'agost de 2021 - Edició 1105
La República

Indústria diu que “seran els projectes i no l’Estat” qui decidirà la ubicació d’instal·lacions com la planta de bateries

ACN Barcelona/Madrid.-El Ministeri d’Indústria ha defensat que tindrà una participació “minoritària” en consorcis públicoprivats que optin al PERTE del vehicle elèctric i connectat, que el Consell de Ministres ha aprovat […]

Avatar
Agències 13/07/2021

ACN Barcelona/Madrid.-El Ministeri d’Indústria ha defensat que tindrà una participació “minoritària” en consorcis públicoprivats que optin al PERTE del vehicle elèctric i connectat, que el Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts. En una trobada amb periodistes aquest dilluns, la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme va assegurar que l’executiu no decidiria la ubicació dels projectes que optin als gairebé 4.300 milions d’euros en recursos públics que es mobilitzaran. Maroto va insistir que” seran els projectes i no l’Estat” qui decidirà on s’ubiquen instal·lacions com les plantes de bateries, que són un eix central per optar als fons. La convocatòria del gran gruix d’ajuts es farà aquest octubre i Indústria compta a tancar-la al febrer.

El projecte estratègic preveu mobilitzar 24.000 milions d’euros fins al 2023, dels quals 4.295 seran recursos públics provinents en gran part dels fons europeus Next Generation EU. El sector privat serà responsable d’invertir 19.714 milions d’euros.Per al desenvolupament del PERTE s’han de crear agrupacions de cinc empreses tractores com a mínim, amb presència en almenys dues comunitats autònomes i comptar amb un 40% de participació de pimes. A més, es requerirà un centre de recerca –que pot ser públic o privat– i que les empreses acreditin inversió pròpia i compromís amb l’ocupació.Per accedir als prop de 3.000 milions d’euros per les actuacions integrals, es requeriran que aquestes agrupacions d’empreses incloguin la fabricació de vehicles, la producció o bé de bateries elèctriques o piles d’hidrogen i d’altres components -com podria ser una planta de motors elèctrics-. La creació d’una planta de bateries es converteix, doncs, en un eix central del projecte.Després de l’aprovació del PERTE, s’obrirà un registre d’empreses interessades, com a pas previ a la publicació de la convocatòria d’ajudes integrals per a la cadena de valor, que es farà a l’octubre, segons va explicar Maroto. El Ministeri d’Indústria treballa amb la idea que aquest procés es tanqui el febrer, i serà llavors quan es podrà saber on s’instal·la la fàbrica o les fàbriques de bateries elèctriques a l’Estat. I és que l’equip de Maroto no descarta que es puguin instal·lar més d’una d’aquestes instal·lacions.Totes les empreses que optin a aquests fons, inclòs el consorci públicoprivat amb Volkswagen, Seat i Iberdrola, hauran de participar en la licitació. A banda d’aquest, s’ha anunciat un altre projecte per articular fons europeus per fabricar bateries de liti a Extremadura, de la mà de Phi4Tech.La participació de l’Estat en aquests projectes serà “minoritària”, amb l’objectiu d’animar les inversions privades en un any clau per les planificacions del sector de l’automoció. De fet, Maroto va assegurar que “serà el projecte i no l’Estat qui determini on s’ha de fer” la planta de bateries elèctriques o de piles d’hidrogen que s’inclogui en les propostes.Les Comunitats Autònomes tindran un paper com a membres de la Mesa de l’Automoció, que forma part de l’òrgan de governança de l’Aliança per al Vehicle Elèctric i Connectat, juntament amb un grup de treball interministerial.De manera opcional, les empreses podran contemplar també la fabricació de components d’un vehicle elèctric intel·ligent, projectes de microconnectivitat i processadors –en plena crisi mundial del subministrament de semiconductors– i fabricació de sistemes de recàrrega.Els fabricants que vulguin optar als fons hauran de proposar la creació de noves línies, l’adaptació de les existents a la digitalització i a la incorporació de noves tecnologies. Pel que fa al segon bloc obligatori, es permet que el projecte inclogui la creació de fàbriques de producció de bateries de liti o crear capacitat de producció de piles d’hidrogen. En el tercer dels blocs, dedicat a components, es reclamarà que s’incorpori una planta de producció operativa amb mètodes innovadors i ús de digitalització i robòtica i que cooperi amb proveïdors i altres sectors.A més, les empreses hauran de detallar un pla d’economia circular amb compromisos “clars i mesurables”; actuacions concretes de digitalització i compromisos de formació professional a llarg termini i creació d’ocupació. En aquest sentit, Indústria reclamarà als fabricants “un compromís amb Espanya”. A banda del gran gruix d’ajuts, al PERTE també s’hi inclouen un programa per integrar la intel·ligència artificial a les cadenes de valor (45 milions), els incentius a la demanda a través del pla Moves III (1.100 milions), el desplegament de xarxes 5G (14 milions) i els plans de formació del sector (21 milions).En total, el govern espanyol estima que aquesta injecció de recursos podria generar 142.000 llocs de treball i generar una contribució del PIB d’entre l’1 i l’1,7%. Tenint en compte tots els programes, on s’inclou el pla Moves III per incentivar la compra de vehicle elèctric i la instal·lació de punts de recàrrega, les previsions són arribar al 2023 amb 250.000 cotxes electrificats i uns 100.000 punts desplegats.Pel que fa al calendari, el govern espanyol es proposa adjudicar els primers projectes del pla tecnològic d’automoció sostenible –dotat amb 40 milions d’euros públics- al llarg del tercer trimestre del 2021. Aquesta primera línia es licita aquest dimarts i es dirigeix a fomentar la recerca i desenvolupament de la connectivitat i els components del vehicle elèctric intel·ligent i els sistemes de recàrrega.