ACN Barcelona.-Foment del Treball lamenta en un informe que Catalunya “no és atractiva ni competitiva” a nivell fiscal perquè té un dels IRPF més alts de totes les comunitats autònomes i ofereix molt poques desgravacions als ciutadans. En un informe del seu departament d’Economia, la patronal proposa que el Govern introdueixi deduccions en l’IRPF per famílies nombroses, monoparentals i també per adopcions internacionals o part, o adopció múltiple, per incentivar l’augment de la població i “contribuir a mig i llarg termini a resoldre problemes com l’envelliment i la viabilitat de les pensions”. A més, també diu que cal introduir deduccions per les ajudes o subvencions rebudes durant la pandèmia.
“El ciutadà no entén que, per una banda, se li donin ajudes i que després hagi de tributar-les”, afirma Foment, que proposa “buscar un efecte net” a través de deduccions per les despeses per tenir cura de gent gran o de fills o per quarantenes. IRPF dels més altsFoment del Treball assegura que Catalunya té un dels tipus mínims d’IRPF més alts de l’Estat, amb el 12%, dos punts i mig per sobre de la mitjana espanyola, i és la quarta comunitat amb l’IRPF màxim més alt, per darrere de Canàries i La Rioja, i al mateix nivell que Astúries i Cantàbria. En canvi, Madrid, que té un PIB similar al català, té un tipus mínim del 9% i un màxim del 21%, mentre que la mitjana espanyola és d’un 9,5% i un 25%, respectivament. En el seu informe, Foment veu “insuficients” les deduccions actuals per naixement o adopció nacional (150 euros en la declaració individual i 300 en la conjunta), per acollida de menors (500 euros) i per viudetat durant tres anys (150 euros), i demana anar més enllà. De fet, la patronal també lamenta que Catalunya no ofereixi “deduccions per despesa en malaltia”, una figura tributària que han recuperat Canàries i Cantàbria amb una desgravació del 10%. Foment també admet estar “sorpresa” per al inexistència de deduccions per dependència, discapacitat i per a la tercera edat i diu que “Catalunya és l’única comunitat autònoma del règim comú sense cap deducció en aquesta categoria”. Pel que fa a l’habitatge, Foment considera que l’1,5% que s’ofereix per rehabilitació de la llar habitual, el 10% per lloguer a joves menors de 35 anys i el 15% per obres d’adequació i accessibilitat són baixos en comparació amb altres comunitats autònomes. A més, l’organització empresarial diu que Catalunya hauria d’introduir deduccions fiscals per “incentivar el creixement tant del parc de lloguer com de propietat, per fer-lo més accessible”, a través de deduccions autonòmiques per la compra o lloguer d’un pis o casa. En canvi, Foment valora positivament la deducció del 25% que permet fer Catalunya per donacions a la investigació, el desenvolupament tecnològic i la innovació, però considera que es podria ampliar per “guanyar una diferència competitiva a nivell fiscal” respecte a d’altres comunitats. A més, proposa que hi hagi deduccions per donacions com les dels convenis de col·laboració empresarial, mecenatge cultural i científic, com fa Múrcia (50%), o per donacions de béns culturals i patrimonials, així com per a la conservació. D’altra banda, Foment diu que seria positiu “incentivar la inversió en empreses pel públic general”, i no centrar-la només en atraure àngels inversors, per “fomentar la rendibilitat del capital estalviat i la creació d’una cultura financera, molt necessària” al país. Pel que fa a l’àmbit laboral, Foment considera “cridanera la inexistència de deduccions” (excepte la que es permetrà si s’han tingut dos pagadors en el context dels ERTO) i diu que es podrien fer servir per “atraure talent i emprenedors a zones rurals en risc de despoblació”. En educació, la patronal catalana critica que Catalunya, a diferència d’altres comunitats, no permeti deduccions per préstecs o ajudes pels estudis universitaris de màster i doctorat ni pels llibres de text de primària i ESO, o despeses de llar d’infants. Finalment, Foment demana “deduccions per facilitar una mobilitat més sostenible per l’adquisició de vehicles elèctrics i d’abonaments de transport públic”.