Dijous, 6 d'octubre de 2022 - Edició 1533
La República

El trànsit durant un any de pandèmia: de la reducció del 92% a l’inici al 9,5% actual

ACN Barcelona.-Des de març de 2020 fins a l’actualitat, han passat dotze mesos en què la mobilitat ha sofert canvis rotunds i fluctuacions a causa de les restriccions decretades per […]

Agències 11/03/2021

ACN Barcelona.-Des de març de 2020 fins a l’actualitat, han passat dotze mesos en què la mobilitat ha sofert canvis rotunds i fluctuacions a causa de les restriccions decretades per frenar la propagació de la covid-19. El cap de setmana del 14 de març del 2020, el Govern va decretar el confinament total de Catalunya: a partir d’aquesta data es va produir una històrica baixada de la mobilitat. En les setmanes següents, concretament la del 30 de març i la del 6 d’abril, la mobilitat va arribar als seus mínims, amb un descens del 84% de mitjana respecte a les setmanes prèvies a la pandèmia; la mobilitat obligada (laboral) va baixar un 79% i la no obligada (mobilitat d’oci) un 92%, segons el Servei Català de Trànsit. Actualment el descens és del 9,5%.

El 13 d’abril va començar una primera fase de desconfinament i, conseqüentment, la mobilitat obligada va presentar una lleugera recuperació, amb un descens del 66% del volum de trànsit respecte a l’època prepandèmica. No obstant, la mobilitat no obligada gairebé no va patir canvis, amb un descens que es va mantenir en el 91%.En la setmana del 25 de maig, però, es va produir una pujada abrupta de la mobilitat, d’un 20% de mitjana respecte a la setmana anterior, mentre que les setmanes prèvies el creixement havia estat gradual, d’un 6% setmanalment. No obstant, no va ser fins la setmana del 29 de juliol, ja sense restriccions de la mobilitat, quan es tornar a valors gairebé normals.Confinament municipalL’empitjorament de les dades epidemiològiques van determinar que el 29 d’octubre es decretés un nou confinament municipal els caps de setmana. La mobilitat obligada els dies laborables es va mantenir als mateixos nivells que en la fase anterior, mentre que la no obligada va disminuir de nou fins als nivells de la fase de confinament total. Durant les festes de Nadal, les restriccions de la mobilitat es van alleugerir, però no es va apreciar un increment d’aquesta mobilitat, sinó al contrari, en general va minvar.A partir de gener d’aquest 2021 es va decretar el confinament municipal durant tota la setmana i durant aquesta fase la mobilitat obligada va ser sensiblement inferior a la d’abans de Nadal, amb una reducció del 12%, mentre que la mobilitat d’oci presentava uns valors molt semblants a la fase pre-Nadal.En les darreres setmanes, amb el confinament comarcal ja vigent, s’ha notat un progressiu i constant augment setmanal de la mobilitat, tant entre setmana com en cap de setmana. Els valors actuals en la franja de dilluns a dijous a l’àrea metropolitana de Barcelona mostren un 9,5% menys de trànsit comparat amb l’any passat abans de la pandèmia. Per altra banda, durant el cap de setmana, actualment la reducció arriba al 50%. Amb la finalització del confinament comarcal a partir de dilluns que ve es preveu que augmenti la mobilitat, sobretot la d’oci, en cap de setmana i per Setmana Santa.