Dilluns, 21 de juny de 2021 - Edició 1061
La República

El sector turístic reclama a Maroto impulsar la digitalització i accelerar la vacunació per permetre la mobilitat

ACN Barcelona.-Els representants del sector turístic han reclamat a la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, impulsar la digitalització i accelerar el procés de vacunació per permetre la mobilitat […]

Avatar
Agències 21/01/2021

ACN Barcelona.-Els representants del sector turístic han reclamat a la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, impulsar la digitalització i accelerar el procés de vacunació per permetre la mobilitat i, consegüentment, la recuperació del turisme. La ministra ha reconegut la necessitat de “ser responsables” i garantir l’accés a les vacunes al major percentatge de població possible i ha assegurat que la col·laboració público – privada serà un element clau per la gestió dels fons europeus. “La gravetat de les circumstàncies actuals fa difícil pensar en inversions transformadores, però abordar la modernització és una oportunitat que no podem desaprofitar”, ha assegurat en el fòrum ‘El futur del sector turístic’, organitzat per El País i KPMG.

Un dels aspectes més repetits pels representants del sector ha estat la necessitat d’impulsar la digitalització. El conseller delegat per EMEA de Barceló Hotel Group, Raúl González, ha fet una crida a fer servir els fons europeus per millorar la sostenibilitat i la digitalització de la planta hotelera, però ha assegurat que la inversió destinada al sector es queda “molt curta”.González ha assegurat que una part de la digitalització fa referència a l’experiència de viatge mentre que, l’altra, implica un coneixement del client. El conseller delegat per EMEA de Barceló Hotel Group ha assegurat que conèixer com el turista es comporta i com canvia els hàbits és “una de les claus” de la digitalització i pot suposar un “avantatge competitiu molt important”. La consellera delegada de Roibos, Patricia Rosselló, ha assegurat que l’anàlisi de dades serà important per ajudar a gestionar els fluxos de turistes i permetre una millor convivència entre el visitant estranger i el ciutadà local. Un dels grans reptes del sector en aquest àmbit és la falta de talent amb habilitats digitals. El conseller delegat d’Amadeus IT Group, Luis Maroto, ha assegurat que la demanda de professionals amb aquest tipus de coneixement és “enorme”, no només entre les empreses tecnològiques, sinó entre companyies de tots els sectors. En aquest sentit, la ministra ha assegurat que és fonamental dotar els treballadors actuals d’habilitats tecnològiques, així com atraure i retenir talent. Així mateix, Maroto ha afirmat que la digitalització “ha d’arribar” a les petites i mitjanes empreses, amb un gran pes en l’economia espanyola i el sector turístic. “No és només tenir un ordinador o fer un registre en un apartament turístic, sinó millorar l’experiència, que l’accés a la tecnologia estigui disponible i millorar la professionalització del sector en matèria digital”, ha assegurat. En la seva intervenció, la ministra ha assegurat que el seu departament treballa per elaborar un pla basat la qualitat, la seguretat, la digitalització i la sostenibilitat del turisme. “El futur és un turisme sostenible mediambientalment, socioeconòmicament i territorialment”, ha assegurat. En aquest sentit, ha defensat la implantació d’una estratègia basada en la millora de l’eficiència energètica, l’economia circular, la desestacionalització del turisme o la millora de condicions laborals i salarials. Els representants del sector també han incidit en la importància del procés de vacunació per garantir la mobilitat internacional i una experiència de viatge segura. El conseller delegat de NH Hotel Group, Ramón Aragonés, ha assegurat que la immunització de la població condicionarà la recuperació del sector i ha afirmat que Israel tindrà una molt bona temporada turística per la correcta gestió d’aquest procés. El conseller delegat per EMEA de Barceló Hotel Group també ha assegurat que hi haurà una “correlació” entre la vacunació i l’activitat i ha afirmat que és “molt important” plantejar els requisits clars per poder viatjar i projectar una imatge de destinació segura per recuperar la mobilitat. En aquest sentit, la consellera delegada de Roibos ha assegurat que Espanya no es pot “permetre el luxe” de plantejar-se si podrà rebre turistes aquesta temporada, sinó que la seva responsabilitat és obrir les fronteres com més aviat millor i de manera segura. “Hem de ser responsables i accelerar la vacunació”, ha coincidit la ministra. Maroto ha assegurat que l’inici d’aquest procés permet al sector “ser optimista” i ha afirmat que la vacunació suposa un “punt d’inflexió” per a la recuperació del turisme. El govern espanyol preveu haver vacunat entre 15 i 20 milions de persones entre maig i juny.En aquest context, el conseller delegat d’Amadeus IT Group ha reclamat “treballar conjuntament” en el camp de la digitalització per atraure el viatger estranger a Espanya. En aquest mateix sentit s’ha pronunciat el president d’Iberia, Javier Sánchez – Prieto, que ha assegurat que els fons europeus suposen una “oportunitat històrica” que s’ha d’abordar tant des d’una vessant econòmica com des d’un punt de vista vertebrador. “Seria una oportunitat perduda deixar que els fons s’inverteixin de manera que les diferents empreses prenguem decisions individuals”, ha assegurat. Sánchez – Prieto ha afirmat que “falta” una visió vertebradora en el sector i ha reclamat un impuls de la col·laboració publico – privada per “aprofitar” els fons europeus. El conseller delegat de NH Hotel Group, Ramón Aragonés, també ha afirmat que actualment no s’està donant una col·laboració público – privada en el sector, perquè no s’ha creat un “marc de confiança” entre l’administració i el sector turístic. “L’èxit d’aquests fons només s’aconseguirà des de la cogovernança”, ha advertit.La ministra d’Indústria, Comerç i Turisme ha assegurat que la col·laboració público – privada i el treball en xarxa amb les administracions seran dos elements claus per garantir una bona gestió dels fons europeus. En aquest sentit, Maroto ha fet referència a l’impuls dels Projectes Estratègics per a la Recuperació i la Transformació Econòmica (PERTE) per part del govern espanyol, amb l’objectiu de crear consorcis on el sector públic i privat puguin gestionar la cadena de valor dels projectes turístics.