Diumenge, 26 de setembre de 2021 - Edició 1158
La República

El Museu Picasso mostra els “dubtes, il·lusions i interessos” de l’artista a través dels seus quaderns de dibuix

ACN Barcelona.-La donació que Pablo Picasso va fer a Barcelona l’any 1970 incloïa disset quaderns amb vora 900 dibuixos: esbossos preliminars d’obres posteriors, anotacions, exercicis i rèpliques d’obres que l’inspiraven. […]

Avatar
Agències 17/12/2020

ACN Barcelona.-La donació que Pablo Picasso va fer a Barcelona l’any 1970 incloïa disset quaderns amb vora 900 dibuixos: esbossos preliminars d’obres posteriors, anotacions, exercicis i rèpliques d’obres que l’inspiraven. Són la vessant més “íntima” de l’autor i uns documents on afloren els seus “dubtes, il·lusions i interessos”. Tots ells s’exhibeixen ara junts per primer cop des dels anys noranta al Museu Picasso en una exposició temporal que forma part del 50 aniversari de la donació. Al llarg dels anys s’han mostrat alguns d’aquests dibuixos, com a suport al tema o la tesi de l’exposició de torn, però ara són els protagonistes, i dialoguen tant amb les obres definitives de Picasso com amb les d’altres artistes que ell va replicar als seus quaderns.

‘Picasso. Els Quaderns’ convida el visitant a gaudir del moment inicial del procés creatiu de Pablo Picasso. Dibuixos, anotacions i caricatures que no van acabar “veient la llum”, al costat d’altres que sí es van convertir en obres del pintor, però sobretot “els seus dubtes, il·lusions i interessos”, tal i com ho expressa la comissària Malén Gual. “Ens apropa molt més a la persona el dibuix que una obra acabada”, valora la també conservadora del museu. Gual recorda que Picasso era molt “gelós” dels seus quaderns, i que en general els va conservar amb ell fins a la seva mort. La majoria dels que mostra l’exposició (17 de 19) són de la donació que l’artista va fer a l’equipament el 1970, i eren quaderns de joventut, que van quedar a la casa familiar de Barcelona. “Mai els deixava a les exposicions quan li demanaven, i només n’havia deixat reproduir algun al catàleg de Christian Zervós”, el més exhaustiu del treball del pintor malagueny, subratlla la comissària. Els dos ‘carnets’ (com també s’anomenen els quaderns) que no pertanyen a la donació de Picasso estan més allunyats en el temps, però també es vinculen amb la resta de la col·lecció: el ‘Carnet català’ o ‘Carnet de Gósol’, del 1906, per l’emplaçament geogràfic on es va executar, i el ‘Carnet de La Tauromàquia’, del 1957, per l’amistat de l’artista amb Gustau Gili Esteve, una de les persones relacionades amb la creació del Museu el 1963.Constel·lació de temesSi bé els 17 quaderns de la donació es van exposar col·lectivament a mitjan noranta, i després han anat apareixent puntualment en mostres temporals, Malén Gual exposa que mai abans s’havien mostrat com ara, en qualitat de protagonistes i al voltant dels quals es desplega una “constel·lació” de temes i obres relacionades. Tot i mantenint la unitat que els dona el fet de pertànyer a l’etapa de joventut, l’exposició fa un recorregut alhora cronològic i temàtic per la col·lecció, des del període corunyès cap al trànsit fins a Barcelona, el període a l’Escola de Belles Arts de la Llotja de Barcelona, els quaderns realitzats a Madrid i, ja al tombant de segle, el primer contacte de Picasso amb les avantguardes artístiques. El conjunt permet apreciar el mètode de treball de l’artista. “El rigor quan s’enfronta a grans obres o intenta resoldre problemes compositius, intercalat amb obres més lleugeres i amb caricatures; la varietat de gèneres i motius; la multiplicitat de tècniques; l’espontaneïtat i el desordre aparent; el salt d’un tema a un altre, o la repetició si és necessària; el contrast de l’academicisme amb la intuïció; les pàgines atapeïdes de traços al costat d’altres en blanc”, segons el Museu Picasso. 50 anys de la donacióEn un acte de generositat sense precedents, el 1970, i segons acta notarial, Picasso va donar a la ciutat de Barcelona dues-centes trenta-sis pintures, mil cent quaranta-nou dibuixos, disset quaderns, quatre llibres de text, dos gravats, quaranta-set obres d’altres artistes i objectes diversos que havien sigut custodiats per tres generacions familiars: la seva mare, Doña María, la seva germana Lola i els seus nebots Vilató-Ruiz. Els disset quaderns d’aquest regal, amb un total de nou-cents dibuixos, són, juntament amb el Carnet català adquirit l’any 2000 i el Carnet de La Tauromàquia adquirit el 2018, el motiu i el fonament d’aquesta exposició.La commemoració de la donació -de la qual divendres farà exactament 50 anys- tindrà rèpliques durant el 2021. D’entrada, s’acaba d’estrenar una instal·lació commemorativa en el recorregut de la col·lecció permanent del museu amb fotografies de l’època i un gran collage que recopila tot el llegat que va heretar el museu el 1970.