Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

El Govern destinarà 946 milions d’euros fins al 2029 per acabar el tram central de la línia 9 de metro

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El Govern ha aprovat destinar 946 MEUR per reprendre les obres de construcció del tram central de la línia 9 de metro entre la Zona Universitària i la Sagrera, que està previst que finalitzin el 2029 “com a màxim”. Concretament, la Generalitat preveu posar en marxa esglaonadament diferents trams a partir del 2026, tot i que aquests terminis es podrien accelerar en funció dels fons que puguin arribar de la Unió Europea, segons han detallat en una compareixença virtual el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el secretari general de Vicepresidència i d’Economia i Hisenda, Albert Castellanos. Els 946 MEUR provindran de recursos propis de la Generalitat, tot i que no es renunciarà al crèdit preconcedit del BEI de 740 MEUR.

Actualment, la línia 9/10 té 37 quilòmetres en servei els seus trams nord i sud. En concret, L9 nord transcorre entre Can Zam i La Sagrera i l’L9 sud entre Zona Universitària i l’Aeoroport mentre que L10 nord uneix Gorg i La Sagrera i l’L10 sud entre Collblanc i Zona Franca. Aquesta darrera va ser l’última que va entrar en servei, al febrer passat, mentre que està previst que en el primer trimestre ho facin les tres restants que també discorren pel viaducte.Per unir el tram que encara queda per construir, de 4 quilòmetres, es tornarà activar la tuneladora per perforar el subsol entre Manel Girona i Lesseps. A partir d’aquí entraran en funcionament les estacions Lesseps, Guinardó, Sagrera i Sagrera Alta Velocitat el 2026; Camp Nou, Sarrià, Mandri , Sanllehí i Maragall el 2027 i Motors, Campus Nord, Manuel Girona i Putxet entre el 2028 i el 2029.D’altra banda, la Generalitat ha optat en aquesta ocasió per aportar fons propis dels pressupostos més els que puguin venir d’Europa i que permetrien escurçar terminis i deixar de banda models anteriors, com les concessions. L’objectiu és començar a treballar en les obres de seguida, tot i que no serà perceptible fins d’aquí uns mesos, ja que entre d’altres, caldrà posar en marxa de nou la tuneladora.La Generalitat preveu que de la nova línia se’n poden beneficiar 280.000 viatgers al dia i poden tenir un estalvi de 8 minuts mitjana i restarà viatgers de línies actualment força congestionades com la 1, la 3 i la 5.El conseller de Territori, Damià Calvet, ha subratllat que els treballs suposaran un “impuls econòmic important per al país” i que es traduiran amb 120 contractes d’obra, serveis i consultoria i uns 2.500 llocs de treball directes durant tot el període d’obres. Calvet ha afegit que amb la finalització dels treballs de la línia 9 i 10 s’enfortirà la xarxa de transport públic i espera que s’erigeixi com la “primera opció” per als ciutadans en els desplaçaments a l’àrea de la metropolitana. D’altra banda, el conseller ha explicat que amb l’entrada en funcionament de la nova infraestructura es reduirà l’emissió de més de 10.000 tones de CO2 anuals.Per Calvet, ara “si amb la crisi del 2008 es va justificar una aturada, amb la crisi de la pandèmia es justifica l’impuls d’aquestes inversions”. “Si una cosa vam aprendre en l’anterior crisi és que l’austeritat no és la millor solució”, ha conclòs.El Pla Econòmic Financer que ha aprovat aquest dimecres el Govern preveu que aquests 946 milions d’euros de despesa plurianual entre aquest any i el 2029 provinguin d’aportacions del propi pressupost amb escenaris de creixement “realistes i factibles”, segons el secretari general de Vicepresidència i Economia i Hisenda, Albert Castellanos, que ha especificat que els anys de “més exigència” serà entre 2023 i 2027.Castellanos també ha garantit que es tracta d’un projecte que comporta una inversió “rendible” en quant al retorn en la reducció del vehicle privat i de sinistralitat, i la millora del transport públic, entre d’altres, i ha afirmat que va en la línia dels ODS previstos en els comptes d’aquest 2020.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió