Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024

El Gandules del CCCB arrisca amb la incertesa de la física quàntica en les sessions de cinema a la fresca

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El cicle de cinema a la fresca Gandules del CCCB porta des d’aquest dimarts i fins el 22 d’agost nou pel·lícules amb universos paral·lels, viatges en el temps i abolicions de l’ordre racional com a protagonistes. Es tracta de cintes inspirades per la revolució, i alhora incertesa, de la física quàntica, el concepte protagonista de l’exposició ‘Quàntica’ que es pot veure al CCCB fins el 24 de setembre. Cada dimarts, dimecres i dijous el Pati de les Dones del museu s’omplirà de gandules per gaudir de les arriscades propostes escollides pel comissari del cicle, Jordi Costa. ‘High life’, de Claire Denis, ha inaugurat aquest dimarts a la nit el Gandules 2019, que oferirà cintes com ‘Twin Peaks: Els últims dies de Laura Palmer’ de David Lynch o ‘Ayudar al ojo humano’ de Velasco Broca.

El cicle de cinema, lligat tradicionalment a la mostra que ofereix la sala, ha donat el tret de sortida aquest dimarts amb l’aforament complet del pati central del CCCB, unes 650 persones ocupant gandules, cadires, i fins i tot, asseguts en esglaons. Els més puntuals, com la Mati, han arribat una hora i mitja abans de la projecció. “Les gandules volen!”, ha assegurat. Ella coneixia d’altres anys el cicle i ho considera una bona oportunitat per veure cinema a la fresca “de qualitat”. “És molt interessant perquè ho vinculen amb les exposicions que tenen al centre, llavors és un complement”, ha afirmat. També coneixia la iniciativa en Joan Carles, qui acompanyat de la seva parella, han decidit acostar-s’hi malgrat no tenien un especial interès per la temàtica quàntica. “Però aquí sempre hi ha coses que valen la pena. Hem volgut provar”, ha afegit. Per a d’altres, en canvi, és la primera vegada que han provat l’experiència, com en Josep, que des de primera fila explica que va descobrir el cicle quan buscava les novetats del CCCB a la seva pàgina web. “La butaca és còmode”, assegura el jove, a qui li atrau que les pel·lícules programades siguin “una menjada de coco”. A prop seu hi seu la Mireia, a qui una amiga va proposar el pla. “No sabia a què anava, però ara al veure que està relacionat amb la quàntica crec que és una aposta xula”, ha dit abans que comencés ‘High life’.Programació quànticaLa programació connecta la teoria quàntica amb la noció de relat postmodern que prescindeix del principi de realisme. No hi ha una sola versió o interpretació del que es veu. La primera mostra ha estat la pel·lícula protagonitzada per Robert Pattinson i Juliette Binoche ‘High Life’, de Claire Denis. Aquest dimecres 7 d’agost serà el torn d’una de les tries més conegudes fetes per Jordi Costa, ‘Twin Peaks: Els últims dies de Laura Palmer’, de David Lynch. Dos anys després de l’estrena de la sèrie de culte Twin Peaks, el 1992 el director David Lynch va fer la pel·lícula del que seria la preqüela de la sèrie i epíleg de la història de la jove Laura. Relats que trenquen amb la unitat de plantejament, nus i desenllaç, fruit d’una quàntica que convida a pensar en realitats paral·leles i viatges en el temps. Aquests nous imaginaris apareixen en les ficcions del cicle del CCCB, en què les narratives es bifurquen i les històries plenes d’aleatorietats predominen. El dijous 8 d’agost serà el torn de quatre curts que funcionen com un llargmetratge, dirigits pel director basc Velasco Broca i el col·lectiu Canódromo Abandonado. Considerada una de les propostes més innovadores del cinema espanyol actual, el fil conductor dels quatre curts és el pare Julián, un rector espanyol rebesnét d’un altre sacerdot maleït per un conjur a l’Índia. “El nexe en comú de les quatre peces és que en Julián va fer durant quatre anys de sacerdot. Posteriorment ens en vam adonar, i l’únic nexe amb la mecànica quàntica és el coll de mossèn que porta”, ha explicat Broca. Quatre històries que barregen diferents gèneres com el cinema fantàstic, el de terror, la sàtira, la sèrie televisiva i l’humor despreocupat. “Nosaltres ho fem de la manera més natural possible, però sí que quan veiem la peça al cap d’un temps està una mica més desviat del que indica el ‘mainstream'”, confessa el cineasta. Mirant al públic del Gandules, Broca assegura està “molt content” que la seva proposta arribi a “persones normals”. “Bé, s’hauria d’anar un per un, però en principi ningú sembla massa perillós”, ha bromejat sobre el públic del seu cinema.La segona setmana es projectarà ‘Oncle Boonme recorda les seves vides anteriors’, del tailandès Apichatpong Weerasethakul i guanyadora de la Palma d’Or del Festival de Cannes el 2010; ‘Symbol’ (2009), de Hitoshi Matsumoto; ‘Mind game’ (2004), del director d”anime’ Masaaki Yuasa; ‘Fish and cat’ (2013), de l’iranià Shahram Mokri, ‘Donnie Darko’ (2004) amb un Jake Gyllenhaal adolescent. El dijous 22 d’agost posaran punt i final al Gandules ‘Je t’aime, je t’aime’ (1968), d’Alain Resnais, i ‘La jetée’ (1962), de Chris Marker.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió