Dilluns, 14 de juny de 2021 - Edició 1054
La República

El Festival Llums d’Antiga reivindica les grans compositores del barroc amb cinc concerts en espais històrics

ACN Barcelona.-La tercera edició del Festival Llums d’Antiga oferirà cinc concerts del 12 al 21 de maig en espais històrics de Barcelona, com la Capella de Santa Àgata i el […]

Avatar
Agències 10/05/2021

ACN Barcelona.-La tercera edició del Festival Llums d’Antiga oferirà cinc concerts del 12 al 21 de maig en espais històrics de Barcelona, com la Capella de Santa Àgata i el Monestir de Sant Pau del Camp, al barri del Raval. Amb l’objectiu de “posar llum” a partitures oblidades del passat, la programació reivindica algunes de les grans compositores del barroc “injustament oblidades”, ha dit el director de L’Auditori, Robert Brufau. Així mateix, també es posa el focus en el patrimoni musical català tardomedieval i barroc. El conjunt Hathor Consort, capitanejat per Romina Lischka, donarà el tret de sortida del certamen. Qvinta Essençia, l’Ensemble Gilles Binchois, Nevermind i el Cor Cercerols completen el festival. Les entrades ja estan totes exhaurides.

“A poc a poc el festival anirà creixent una mica, però tenim la limitació que estem treballant amb espais històrics i no volem canviar-ho”, ha assegurat Brufau. Així mateix, com a novetat el festival canvia de dates. Mentre que normalment es feia al febrer, s’ha apostat per fer-lo durant la primavera. “No és una decisió contextualitzada en pandèmia, sinó que és per un tema climatològic i de condicions atmosfèriques”, ha argumentat el director de L’Auditori. En aquesta línia ha assegurat que té “més sentit” fer els concerts als espais històrics aprofitant “els mesos de bon temps”.Seguint el relat al voltant de la creació, que articula la temporada d’enguany de L’Auditori, el programa del Festival Llums d’Antiga vol reflexionar sobre el context de la creació musical i la recuperació de composicions anònimes i desconegudes. “Quina absència pot haver-hi més flagrant que les dones compositores?”, ha preguntat el director de L’Auditori, Robert Brufau. En aquesta línia, es recuperaran composicions d’autores com Francesca Caccini, Isabella Leonarda, Claudia Sessa, Barbara Strozzi o Elisabeth Jacquet de la Guerre. A banda, també s’abordarà el patrimoni musical català tardomedieval i barroc amb autors com Cererols, Joan Marc i Anselm Ferrer. El concert inaugural anirà a càrrec del conjunt de violes de gamba Hathor Consort, capitanejat per Romina Liscka. Juntament amb la soprano Hana Blazikova, especialista en música medieval, del renaixement i barroca, el programa se centrarà en l’obra de compositores del segle XVII que van desenvolupar la seva carrera gràcies a unes circumstàncies propícies per fer-ho a l’època, com són el fet d’haver nascut en el context d’una família dedicada a la música, en el si d’una família noble o el d’haver entrat en una institució religiosa. La segona proposta és a càrrec del quartet Qvinta Essençia, que comptarà també amb la soprano italiana Roberta Invernizi. El programa estarà dedicat íntegrament a Isabella Leonarda. Els membres del quartet han explicat que van escollir aquest repertori perquè el 2020 va fer 400 anys del naixement de la compositora italiana i, derivat de la pandèmia, no van poder oferir concerts per commemorar l’efemèride. La tercera proposta serà el dimarts 18 a la Capella de Santa Àgata de Barcelona, on l’Ensemble Gilles Binchois oferirà la Missa de Barcelona, una obra anònima datada de mitjans del segle XIV. Brufau ha explicat que la missa és de les primeres composicions del patrimoni europeu on consta una missa completa. El festival seguirà amb el conjunt Nevermind, també a la Capella de Santa Àgata, que interpretarà música del barroc francès. Nervermind oferirà, entres altres, peces com la sonata a trio ‘L’apotéose de Corelli’ o les sonates d’Élisabeth Jacquet de la Guerre. Aquest concert, juntament amb el darrer, es podràn seguir en directe per L’Auditori Digital. El certamen acabarà el divendres 21 amb el Cor Cererols, dirigit pel també organista Marc Díaz. Els tres compositors que articulen el programa del darrer concert, Joan Cererols, Joan Marc i Anselm Ferrer, estan vinculats al monestir i a l’escolania de Montserrat. Així mateix, Díaz ha explicat que ell i els membres del cor també van formar part de l’escolania. Amb tot, la programació combina els conjunts locals i els internacionals.