Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

El 74% de les empreses de distribució incrementa la facturació en els darrers dos anys

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El 74% de les empreses de distribució han incrementat la seva facturació en els darrers dos anys, segons l’Anuari de la Distribució Comercial 2021, presentat aquest dilluns pel director de Comerç, Jordi Torrades. En aquest període, el nombre d’establiments comercials ha crescut un 4%, fins a 5.198 punts de venda, i les vendes han pujat un 13,7%, amb una facturació de 14.190 milions d’euros. Per altra banda, els llocs de treball del sector han augmentat un 10,6%, fins a 72.841 persones, i la superfície comercial s’ha incrementat un 3,9%, amb 2,5 milions de metres quadrats.

El 74% de les empreses ha augmentat la facturació entre 2018 i 2020. Les empreses més grans, amb una xifra de vendes superior als cent milions d’euros, han registrat el creixement més pronunciat (86%), seguit de les empreses amb una facturació entre 10 i 100 milions (63%). Per la seva banda, les companyies amb uns ingressos de menys de 10 milions han crescut un 50%. El rendiment mitjà del sector també ha augmentat en aquest període i s’ha situat en 5.658 euros per metre quadrat. El 8% de les empreses han crescut en marges comercials, mentre que el 24% han baixat. Per altra banda, el 74% de les empreses han augmentat les despeses operatives, atribuït a l’impacte de la pandèmia. En matèria de contractació, l’estudi apunta que el 84,4% de les persones del sector tenen contacte indefinit, un percentatge que supera el 80,2% del conjunt de l’economia catalana o el 79,5% del sector comerç a Catalunya. De fet, el 35% de les empreses de distribució a Catalunya tenen nou de cada deu empleats amb contracte indefinit. Per altra banda, l’absentisme laboral mitjà del sector se situa en el 6,4%. Aquesta dada suposa un increment de dos punts respecte al bienni anterior, del 4,4%. La rotació mitjana de les plantilles és del 8,1% i cau respecte al bienni anterior, on l’indicador se situava en el 9,3%. Les partides d’inversió que les empreses consideren més important són el producte i la selecció de proveïdors, seguida de la inversió en tecnologia i la partida de formació i promoció dels treballadors. L’estudi preveu que la partida de processos logístics, actualment en quart lloc, augmenti de manera substancial en els pròxims anys. Les empreses amb més quota de mercat en superfície de venda són Mercadona (15%), el grup Dia (10%) i Bon Preu (10%). Mercadona també manté la primera posició en el rànquing de facturació, seguida de Bon Preu i per davant del grup Dia i Carrefour, situats en tercer i quart lloc, respectivament. En nombre d’establiments, Dia encapçala el rànquing (19%), seguit de Condis (12%) i GM Food (9%). Per altra banda, el 57% de les empreses analitzades disposen de canal de venda en línia. Totes les empreses que en tenen ofereixen el servei de lliurament a domicili, un 82% donen l’opció de recollida a l’establiment i només el 19% permet el lliurament en punts de recollida extern. Pel que fa als formats comercials, el supermercat (entre 400 i 2.499 metres quadrats) és majoritari i suposa el 32,5% dels establiments. El superservei (entre 150 i 399 metres quadrats) representa el 30,7% dels establiments i l’autoservei (fins a 149 metres quadrats), el 6,2%. En referència a les seccions d’oferta per al 2022, les empreses participants a l’estudi preveuen un increment més pronunciat de les seccions de productes ecològics, preparats per consumir i precuinats.L’estudi, encarregat per la Generalitat a l’empresa Elogia, parteix de l’anàlisi de les principals magnituds del sector, amb l’objectiu de mesurar la competitivitat de les empreses i identificar nous indicadors socioeconòmics. L’informe analitza les cinquanta primeres empreses de gran distribució amb punts de venda a Catalunya i estudia el comportament de l’oferta de productes alimentaris, drogueria i perfumeria en règim d’autoservei en el període 2019 – 2020. A més de les dades globals d’aquestes empreses, l’informe recull diferents paràmetres de competitivitat, com el rendiment mitjà, les inversions, les noves tecnologies, la venda en línia o les seccions d’oferta o marca de distribuïdor. Així mateix, també avalua el posicionament de les empreses respecte a les noves tecnologies i el comerç electrònic. L’anuari incorpora també l’anàlisi d’aspectes de comptabilitat social com la contractació indefinida, l’absentisme laboral, la rotació, la igualtat de gènere, la diversitat funcional i les bones pràctiques de responsabilitat social corporativa.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió