Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

Bouchra Khalili qüestiona la producció historiogràfica al MACBA amb una constel·lació de creacions de l’última dècada

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – La nova exposició ‘Entre cercles i constel·lacions’ aplega al MACBA els projectes dels últims deu anys de Bouchra Khalili (Casablanca, 1975), l’artista franco-marroquina establerta a Berlín que basa el seu art en el discurs postcolonial i el repensar clixés de la historiografia de l’art. Les seves pel·lícules, vídeos, instal·lacions, fotografies i material documental conformen una constel·lació de peces que reflexionen sobre la pertinença dels “marginats” del relat oficial del món, i per tant de l’art, tant els subjectes com les seves creacions. Reivindica per exemple la oralitat i la representació teatral com a forma d’art vàlida i valuosa perquè visibilitza la situació que ocupen aquests “agents polítics” que viuen als marges.

“En 10 anys he acumulat molt material, la qual cosa no deixa de ser una paradoxa perquè la majoria es refereixen a realitats i moments històrics que no estaven documentats. I és que l’exposició va també sobre com transmetem històries que no han estat arxivades o documentades”, reflexionava aquest dijous Bouchra Khalili, a les portes de la seva exposició monogràfica al MACBA.

Publicitat

La seva obra, ha afegit, vol contribuir a “construir col·lectivament una forma de memòria que paradoxalment comença amb la dels que han estat marginats” del relat oficial de la història. Khalili és una artista referent dels discursos post-colonials en l’art. El llenguatge i la parla constitueixen una part essencial de la recerca de Khalili, que els utilitza com una forma de resistència davant dels poders hegemònics.

A través d’un diàleg constant entre la història i el present, la mostra que protagonitza al MACBA reflexiona sobre la pertinença, l’acció cívica, l’agència política i la necessitat d’allò que l’artista anomena ‘ciutadania radical’.

Les seves propostes conviden a meditar sobre les relacions entre poesia, oralitat, la representació teatral com a forma de visibilització i el lloc que ocupen els qui són testimonis de la història. Aquesta coproducció del MACBA amb la Sharjah Art Foundation mostra com les històries de resistència política, el postcolonialisme, la cultura visual, les històries de vida i l’oralitat, presents en la pràctica artística de Khalili, generen processos transformadors i metodologies que ofereixen altres narratives del present.

El títol de l’exposició al·ludeix a dos aspectes clau en l’obra de Khalili. D’una banda, recupera la noció d’AlHalqa, literalment ‘el cercle’ o ‘l’assemblea’, una tradició centenària del Marroc que consisteix a presentar relats orals en espais públics, i que aquí constitueix la metàfora d’un gest en cerca de visibilitat política que ha caracteritzat els protagonistes de ‘The Circle’ (2023), seqüela de l’obra ‘The Tempest Society’ que va presentar a Documenta 14.

D’altra banda, l’exposició convida a ser testimonis d’una superposició de narratives (la constel·lació) que combinen gèneres i llengües, i transmeten la memòria de comunitats abans silenciades, no reconegudes o documentades.

De fet, l’artista fa al MACBA l’estrena europea de The Circle, obra de nova producció gràcies a la Sharjah Art Foundation, la Luma Foundation i la Fundació MACBA, tanca la investigació de Khalili sobre la història del Moviment de Treballadors Àrabs (MTA) i els seus grups de teatre Al Assifa i Al Halaka a França a la dècada de 1970.

Bouchra Khalili, que el 2015 va exposar al MACBA l’obra Conversation Gardens, és una artista de reconeguda trajectòria internacional: participa en la 15a Biennal de Sharjah: Thinking Historically in the Present, és finalista del 23è Prix Marcel Duchamp (2023) i assessora de la 42a edició d’ARCOmadrid (20 – 24 de febrer 2023), que pren el Mediterrani com a tema central de la seva proposta i on participarà amb una taula rodona.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió