Edició 2102

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024
Edició 2102

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024

Barcelona es converteix en la primera ciutat del món a col·locar etiquetes intel·ligents a tota la xarxa de metro i bus

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-Barcelona s’ha convertit en la primera ciutat del món que ha col·locat etiquetes intel·ligents a tota la xarxa de metro i autobús. Aquest dimecres, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha anunciat que ja ha completat la implantació d’aquests codis –també anomenades ddTags- a les 161 estacions del metro de Barcelona i a les més de 2.600 parades d’autobusos de la ciutat. Les etiquetes, semblants a codis QR de colors, es podran llegir a través de qualsevol telèfon mòbil utilitzant l’aplicació TMB App i permetran accedir a continguts d’entreteniment, així com millorar l’accessibilitat de les persones amb discapacitat audiovisual.

A través de 9.100 codis, els usuaris del bus i el metro podran accedir a informació relacionada amb cada parada, les línies que hi passen i el temps previst d’arribada, així com possibles alteracions en el servei.Les etiquetes ‘ddTags’ són una tecnologia més avançada que els codis QR i permeten accedir de manera més àgil i més fàcil als continguts. El sistema té dues funcionalitats. Primer de tot, fer més fàcil l’ús del transport públic a les persones amb dificultats visuals o invidents, que podran accedir a informació específica escanejant els codis amb l’aplicació ‘NaviLens’, mitjançant l’assistent de veu accessible en 27 idiomes. “No fa falta acostar-se molt al codi ni saber on és exactament. Senzillament orientant-lo, el mòbil detecta on és la informació”, ha dit el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, en la roda de premsa de presentació del sistema.En una parada de bus, l’aplicació NaviLens informa l’usuari del nom i el codi de la parada, les línies que hi passen, la destinació de cadascuna, el temps previst d’arribada i les possibles alteracions del servei. En una estació de metro, cada espai està etiquetat amb la seva descripció, però a més l’aplicació relaciona els elements entre ells i calcula distàncies respecte de l’usuari per permetre la navegació autònoma de les persones amb discapacitat visual.Una de les usuàries que fa ús d’aquest sistema, Xisca Rigo, explica que l’app detecta el codi “fins i tot amb moviment”. “Tens moltes opcions de configuració i et dona molta independència, Pots anar a un espai que no coneixes i desplaçar-te per l’entorn”, afegeix. EntretenimentEn segon lloc, les etiquetes intel·ligents permeten activar la funció Go integrada a l’aplicació de TMB. Quan l’usuari escanegi el codi podrà accedir a continguts geolocalitzats i actualitzats com ara informació en temps real sobre propers autobusos i trens, incidències en el servei i els nivells d’ocupació. Amb l’objectiu de fer el viatge “més agradable”, també es podrà llegir titulars i notícies d’actualitat, distreure’s amb audiollibres, l’agenda de la ciutat, practicar anglès, recordar fets històrics, rebre promocions i recompenses del programa de punts JoTMBé. A més, s’incorporan experiències gamificades perquè els usuaris puguin jugar al transport públic. Lertxundi ha explicat que si bé Navilens és ja “un producte desenvolupat i amb tota la força”, la funcionalitat d’informació i entreteniment “comença a caminar ara”. En total, el projecte de preparar i instal·lar codis intel·ligents a la xarxa de TMB ha trigat 3 anys a desenvolupar-se.Reptes pendents”Tenim dos grans objectius que formen el nostre full de ruta. El transport públic ha de ser accessible per a tothom i ha de tenir una experiència de viatge tranquil·la, segura i divertida, si pot ser”, ha dit la presidenta de TMB, Rosa Alarcón.La regidora de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona ha remarcat l'”orgull” que suposa “ser el primer lloc del món on tot el metro i bus té aquestes etiquetes”, fet que ha portat a que altres ciutat com Los Ángeles s’hagin interessat per seguir l’exemple de Barcelona amb l’ús d’aquests codis per millorar l’accés de les persones amb discapacitat visual.Tot i això, Alarcón ha admès que hi ha “reptes pendents” com ara “fer tota la xarxa accessible a través d’ascensors”, una fita que espera que s’assoleixi l’any 2024, quan el suburbà farà 100 anys. Encara queda instal·lar ascensors a 14 d’estacions de metro, 5 de les quals amb obres ja començades.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió