Dilluns, 19 d'abril de 2021 - Edició 998
La República

Administracions i empreses avisen de la pèrdua “d’oportunitats” en un sector “clau” com la logística per la falta de sòl

ACN Barcelona.-El Govern, les administracions locals i les empreses han reivindicat aquest dijous la logística com un àmbit “clau” per a la competitivitat de l’economia catalana. El sector aplega actualment […]

Avatar
Agències 08/04/2021

ACN Barcelona.-El Govern, les administracions locals i les empreses han reivindicat aquest dijous la logística com un àmbit “clau” per a la competitivitat de l’economia catalana. El sector aplega actualment 7.119 empreses, ocupa 128.000 treballadors a la regió metropolitana de Barcelona i representa un Valor Agregat Brut (VAB) equivalent a 29.000 milions d’euros, un 13,9% del total. Tot i això, el sector ha alertat de la pèrdua “d’oportunitats” per la falta de sòl, actualment amb una disponibilitat de l’1,2% a la zona centre i la primera corona conjuntament. Davant aquesta situació, les empreses han reclamat impulsar la col·laboració público – privada per desenvolupar o transformar sòl i adequar la formació dels treballadors a la demanda de les empreses.

“Estem perdent oportunitats”, ha alertat la consellera delegada de Savills Aguirre Newman, Anna Gener, en l’acte de presentació de l’estudi ‘La logística, un motor per a Catalunya’, elaborat per la Cambra de Comerç i la Unió de Polígons Industrials de Catalunya (UPIC). “La manca d’espai de qualitat bloqueja l’activitat de les empreses industrials i comercials”, ha afegit la directora de la Unió de Polígons Industrials de Catalunya (UPIC), Sílvia Solanellas. En el període entre 2015 i 2019, Catalunya va augmentar un 25% les exportacions gràcies a la xarxa de carreteres, ports, aeroports i línies ferroviàries. Aquest escenari ha provocat la necessitat de desenvolupar una logística forta i, al mateix temps, ha convertit Catalunya en una economia “altament atractiva” per a les empreses del sector. El creixement de la demanda interna, la tendència a l’alça d’importacions i exportacions i l’auge del comerç electrònic han provocat un increment de la necessitat d’actius logístics, “frustrada” per la falta de sòl. La taxa de disponibilitat logística és del 3% a tot Catalunya i es redueix fins a l’1,2% a la zona centre i la primera corona, una manca que incideix en la competitivitat de les empreses dels sectors de la indústria i el comerç. Davant la falta de sòl, les empreses es veuen obligades a aturar o suspendre projectes. Actualment, a Catalunya hi ha una oferta de 270.000 metres quadrats aproximadament, una dada insuficient per fer front a la demanda anual de 500.000 metres quadrats, segons ha explicat el ‘Country Manager’ de Goodman, Ignacio García Cuenca. De fet, el 67,1% de la nova superfície per a aquest any, equivalent a 388.410 metres quadrats, ja estan contractats. A aquesta realitat s’hi sumen les previsions de manteniment de la demanda en els pròxims anys. En aquest sentit, la Cambra de Comerç i l’UPIC han destacat el creixement del comerç en línia, amb un increment del 30% a Espanya en els darrers quatre anys i una facturació de 15.292 milions d’euros. La disrupció tecnològica i l’aparició de la pandèmia fan preveure una continuïtat en l’expansió d’aquest mercat, fins a arribar a una xifra de negoci prevista de 25.000 milions d’euros el 2024. Per revertir les baixes taxes de disponibilitat de sòl, el sector ha reclamat mecanismes de col·laboració público – privada amb les administracions amb l’objectiu de desenvolupar i executar projectes de sòl que aportin l’espai requerit. Així mateix, han demanat impulsar projectes de transformació de sòl obsolet o en desús per allotjar activitat logística.Els representants del sector presents a l’acte han subratllat la importància de la logística com a “tractora” d’ocupació de valor afegit, amb la creació de posicions més tecnificades, sostenibles i innovadores. De fet, per cada mil metres quadrats de sostre construït d’una nau logística modera es generen entre sis i vuit llocs de treball directes. El 65% de treballadors del sector tenen estudis FP o universitaris, amb ràtios d’estabilitat elevats a tots els grups professionals. Com a exemple, un 64% del personal operatiu tenen contracte fix, com també un 87% dels tècnics o un 95% dels administratius. L’automatització i la digitalització han impulsat la demanda de perfils especialitzats en l’àmbit de les TIC, com desenvolupadors web o enginyers de software logístic. Tot i això, les empreses admeten tenir dificultats per captar talent i reclamen polítiques “decidides” de les administracions per generar una oferta formativa adequada a les necessitats de les empreses.En la presentació de l’estudi, els ponents han insistit en la importància de “lluitar contra els estigmes” del sector, en paraules del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet. El cap del Departament ha assegurat que és “demostrable” que la logística és un sector d’alt valor afegit i un “motor” per Catalunya i s’ha compromès a celebrar una reunió amb el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, la Cambra de Comerç de Barcelona, l’UPIC i les empreses impulsores de l’informe per abordar els reptes del sector i les possibles solucions.”Fa vint anys es podia dir: indústria sí, logística no. Avui, sense logística no hi ha indústria”, ha manifestat el conseller d’Empresa i Coneixement. Tremosa ha assegurat que es tracta d’un sector “a l’avantguarda” que “cal posar en valor” i n’ha destacat les “altíssimes productivitats” i salaris elevats. A l’acte, celebrat al Saló dels Cònsols de la Llotja de Mar, també hi ha intervingut el ‘Country Manager’ a Espanya de Prologis, Cristian Oller, i el membre del Comitè Executiu de la Cambra de Comerç de Barcelona, Xavier Sunyer. L’alcaldessa de la Bisbal del Penedès, Agnès Ferré; la de Sant Boi de Llobregat, Lluïsa Moret, i l’alcalde de Molins de Rei, Xavi Paz, també han explicat els beneficis de la logística per als seus territoris.