Dilluns, 26 de juliol de 2021 - Edició 1096
La República

80 peces i una desena de conjunts formen la primera mostra internacional de barrets de Balenciaga al Museu del Disseny

ACN Barcelona.-L’exposició ‘Balenciaga. L’elegància del barret’ arriba al Museu del Disseny de Barcelona. Amb 80 peces i una desena de conjunts, aquesta és la primera exposició internacional centrada en els […]

Avatar
Agències 16/06/2021

ACN Barcelona.-L’exposició ‘Balenciaga. L’elegància del barret’ arriba al Museu del Disseny de Barcelona. Amb 80 peces i una desena de conjunts, aquesta és la primera exposició internacional centrada en els barrets de Cristóbal Balenciaga creats als departaments de barreteria de la Casa d’alta costura a París i Madrid, des de finals dels anys 30 fins al tancament de les cases de Balenciaga el 1968. En declaracions a l’ACN, Sílvia Ventosa, comissària del Museu del Disseny i co-comissària de la mostra, ha remarcat que el plat fort de l’exposició és “conèixer que els barrets són complements, però eren essencials per definir l’aparença d’una persona en aquella època fins als 60”. La mostra s’inaugura aquest dijous i es podrà visitar fins al 3 d’octubre.

‘Balenciaga. L’elegància del barret’ és una exposició fruit d’anys de recerca conjunta sobre les col·leccions de barrets del Museu del Disseny de Barcelona i el Cristóbal Balenciaga Museoa, que també coprodueixen la mostra. Els comissaris han detallat que van posar en comú el que hi havia en el Museu del Disseny i a Getaria i van fer una selecció per fer “una mostra el més diversa i completa de barrets”. Ventosa ha dit que a l’exposició mostra peces de Balenciaga dels anys 30 al 68 amb una gran varietat de barrets, de tipologies, de formes, de materials, de colors i de proporcions com per exemple bonies, barrets de palla, pameles, turbants, entre d’altres. El plat fort de l’exposició, ha apuntat, és “conèixer que els barrets són complements, però són essencials per definir l’aparença d’una persona en aquella època fins als 60”. Ventosa ha destacat que s’aporta un catàleg i una sèrie de noms, materials i formes que ara no són tan conegudes. Així mateix, la co-comissària ha manifestat que volen explicar al món les clientes de Balenciaga que formaven part d’un club d’élit i, a la vegada, totes “les dones invisibles que feien meravellosament bé l’ofici de barretaire”. La co-comissària ha reconegut que actualment s’ha perdut la tradició de portar barret, però, ha confessat, es conserven barrets per ocasions especials, per cerimònies o per temes de fred i calor. Per la seva part, Igor Uria, comissari del Museu Balenciaga de Getaria, ha explicat, també en declaracions a l’ACN, que per a Cristóbal Balenciaga el “barret era el que coronava la silueta i ell és un creador de siluetes”. El Museu del Disseny recalca que Cristóbal Balenciaga va establir “un estil i una forma molt característics en els seus dissenys per a barrets, amb volums depurats i estilitzats que es creen mitjançant formes molt simples, gairebé abstractes, sent en si mateixos, autèntiques escultures”. En aquest context, l’exposició aprofundeix en “la singularitat del treball del dissenyador tot ressaltant les formes innovadores, la cerca de materials i tècniques, i el caràcter artesanal de la seva producció de barrets”. De fet, com ha recalcat Uria, els departaments de París i Madrid van ser dirigits per dones, les barretaires, i les venedores també ho eren.