Dissabte, 31 de juliol de 2021 - Edició 1101
La República

Un estudi resol que el ‘bicing’ és viable a Girona

L’estudi encarregat per l’Ajuntament de Girona a l’empresa que ha implantat el ‘bicing’ a Barcelona, un sistema públic de lloguer de bicicletes, resol que el sistema és viable a Girona i proposa començar amb un parc mínim de 160 bicicletes repartides en 14 estacions d’aparcament arreu de la ciutat. El servei costaria més de 500.000 euros anuals -amb una concessió de 15 anys- que inclourien despeses d’implantació, manteniment i personal. De moment, aquesta és la proposta més ‘viable’ de les que ha encarregat l’àrea de Mobilitat de l’ajuntament i cal ara, segons ha dit la regidora responsable, Isabel Salamaña, ‘estudiar-la amb detall’.

Redacció
Redacció 29/10/2007

Les bicicletes són lleugeres (pesen uns 16 quilos), amb tres marxes, seient ajustable, sistema d’il·luminació automàtic, timbre, pota de cabra i tindran una imatge que les diferenciï de qualsevol altra bicicleta, poden anar esponsoritzades o amb un logotip de la ciutat. El nom del servei encara està per definir.

Per endur-se’n una, caldrà fer-se soci del servei i tenir el carnet amb banda magnètica. Llavors, qualsevol usuari acostarà el carnet a un xip que tindrà l’aparcament i podrà deslligar alguna de les bicicletes per deixar-la més tard (el tems d’ús encara està per determinar) en una altra de les 14 estacions. L’horari per fer-les servir seria de les 8 a les 21 hores i l’abonament serà anual. El preu encara no està fixat però serà ‘simbòlic’, segons ha dit Salamaña. A Barcelona, la tarifa anual és de 24 euros i el temps permès per a cada trajecte és de dues hores.

La posada en marxa del servei requerirà de vuit persones treballant-hi. A més, s’haurà d’instal·lar un sistema informàtic per gestionar el servei –es podrà localitzar així fàcilment si alguna bicicleta es perd o la roben-, un lloc on emmagatzemar i arreglar bicicletes, dos vehicles ecològics per traslladar-les, un vehicle ecològic de manteniment i neteja d’estacions i un vehicle ecològic pel supervisor del servei. A banda d’això, també farà falta una pàgina web per explicar el servei, un centre d’atenció d’usuaris i un número de telèfon per atendre els socis.

Aquestes són les característiques principals del projecte entregat al consistori per l’empresa Clear Channel Outdoor però caldrà ara que l’ajuntament valori si el pot pagar o si hi ha qualsevol altra empresa que li ofereix condicions més avantatjoses. De moment, l’ajuntament ha demanat propostes a les empreses que han desenvolupat el sistema a París i les Illes Balears, però l’empresa que l’ha implantat a Barcelona és qui els dóna millors condicions.

‘Volem tenir diferents referències abans de treure el servei a concurs’, ha manifestat Salamaña qui ha explicat que la quantia del projecte és elevada i que, per tant, caldrà convocar un concurs públic per adjudicar el servei.

Com pagar-ho?

De moment, l’ajuntament ha començat a pensar fórmules per pagar el servei, que vol que comenci a funcionar la primavera del 2008. En el pressupost del 2008 no hi ha cap partida reservada a aquest projecte però Salamaña ha dit que hi ha diferents opcions. Per una banda, estan les quotes d’abonament dels socis. D’altra banda, també es podria contractar publicitat que ajudés a pagar el sistema i que s’anunciés a les mateixes bicicletes i aparcaments. Per últim, una altra fórmula possible seria que una empresa municipal, com per exemple TMG, gestionés el servei.

Segons ha dit Salamaña, durant les pròximes setmanes estudiaran la proposta de l’empresa del ‘bicing’ barceloní i decidiran les condicions per tirar endavant el projecte.