Divendres, 30 de juliol de 2021 - Edició 1100
La República

Llum verda a una altra llei de desconnexió: la de la seguretat social catalana

El ple del Parlament ha aprovat aquest dijous una de les anomenades lleis de desconnexió, la de l'Agència Catalana de Protecció Social, que crea un organisme per coordinar totes les prestacions i serveis socials i es prepara per la possible assumpció de noves competències en cas que Catalunya fos un estat independent. JxSí i la CUP han votat a favor de la llei i han rebutjat les esmenes presentades per PSC, CSQP i Cs.

Redacció
Redacció 07/09/2017
La llei crea l'Agència Catalana de Protecció Social, l'organisme encarregat de desplegar el sistema de protecció social de Catalunya, centralitzar les prestacions que en cada moment siguin competència de la Generalitat, organitzar i gestionar els recursos del sistema de serveis socials, i els altres que en un futur se li puguin atribuir, i representar el Govern a les institucions internacionals en matèria de protecció social.
 
La llei determina que el president de l'Agència ha de ser nomenat pel Parlament, a proposta del Govern, i que l'ens s'ha de finançar, entre altres fonts, amb els recursos derivats de les contribucions al sistema de protecció social en el marc de les competències que en cada moment tingui atribuïdes la Generalitat.

74 esmenes reservades 

 
El text ha arribat al Ple amb 74 esmenes reservades, totes conjuntes dels grups del PSC i de CSQP, i amb 10 esmenes subsegüents al dictamen del Consell de Garanties Estatutàries (1 de JxSí, 8 de conjuntes del PSC i CSQP i 1 de Cs).
 
El Consell va dictaminar, a sol·licitud del PSC i de CSQP, que l'apartat segon de la disposició transitòria primera, que estableix que “per dotar-se del personal necessari per a dur a terme les tasques que li són pròpies, ha de tenir en una consideració especial el personal que acrediti experiència en el sistema de seguretat social i de protecció social”, vulnera l'article 23.2 de la Constitució, que estableix que “els ciutadans tenen dret a accedir en condicions d'igualtat a les funcions i càrrecs públics, amb els requisits que assenyalin les lleis”.
 
D'aquesta manera es determinava que el redactat prioritzava un segment per davant d'altres de la població, i això seria inconstitucional.
 
En canvi, l'òrgan consultiu va avalar la resta d'articles qüestionats per PSC i CSQP. Tot i així, fa algunes recomanacions per raons de tècnica legislativa. El dictamen considerava que s'ha de modificar el redactat dels articles 3.1 b i 14.3 b per suprimir els incisos “en cada moment”, així com les referències del mateix tipus que es contenen en el preàmbul.