Edició 2113

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 08 de maig del 2024
Edició 2113

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 08 de maig del 2024

Llum verda a una altra llei de desconnexió: la de la seguretat social catalana

|

- Publicitat -
La llei crea l'Agència Catalana de Protecció Social, l'organisme encarregat de desplegar el sistema de protecció social de Catalunya, centralitzar les prestacions que en cada moment siguin competència de la Generalitat, organitzar i gestionar els recursos del sistema de serveis socials, i els altres que en un futur se li puguin atribuir, i representar el Govern a les institucions internacionals en matèria de protecció social.
 
La llei determina que el president de l'Agència ha de ser nomenat pel Parlament, a proposta del Govern, i que l'ens s'ha de finançar, entre altres fonts, amb els recursos derivats de les contribucions al sistema de protecció social en el marc de les competències que en cada moment tingui atribuïdes la Generalitat.

74 esmenes reservades 

 
El text ha arribat al Ple amb 74 esmenes reservades, totes conjuntes dels grups del PSC i de CSQP, i amb 10 esmenes subsegüents al dictamen del Consell de Garanties Estatutàries (1 de JxSí, 8 de conjuntes del PSC i CSQP i 1 de Cs).
 
El Consell va dictaminar, a sol·licitud del PSC i de CSQP, que l'apartat segon de la disposició transitòria primera, que estableix que “per dotar-se del personal necessari per a dur a terme les tasques que li són pròpies, ha de tenir en una consideració especial el personal que acrediti experiència en el sistema de seguretat social i de protecció social”, vulnera l'article 23.2 de la Constitució, que estableix que “els ciutadans tenen dret a accedir en condicions d'igualtat a les funcions i càrrecs públics, amb els requisits que assenyalin les lleis”.
 
D'aquesta manera es determinava que el redactat prioritzava un segment per davant d'altres de la població, i això seria inconstitucional.
 
En canvi, l'òrgan consultiu va avalar la resta d'articles qüestionats per PSC i CSQP. Tot i així, fa algunes recomanacions per raons de tècnica legislativa. El dictamen considerava que s'ha de modificar el redactat dels articles 3.1 b i 14.3 b per suprimir els incisos “en cada moment”, així com les referències del mateix tipus que es contenen en el preàmbul.
Publicitat

Opinió

Minut a Minut