Dimecres, 4 d'agost de 2021 - Edició 1105
La República

L’ICIC vol promoure l’estrena de pel·lícules en català al Festival de Sitges

El català ha de tenir un pes més rellevant al cinema, segons l’Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC). Per això esperen que en les pròximes edicions del Festival de Cinema de Sitges es projectin pel·lícules catalanes en versió original. Així ho ha expressat aquest dimecres el seu director, Antoni Lladó, en una trobada amb directors catalans i productors de pel·lícules rodades aquí que aquest any participen en la 40a edició del Festival.

Redacció
Redacció 04/10/2007

El director de l’ICIC ha destacat la notable presència del cinema català al festival de Sitges d’enguany, així com la seva varietat. Entre les quinze pel·lícules catalanes seleccionades, destaca la catalana ‘El Orfanato’, de J. A. Bayona, film que inaugurarà el certamen. També es podran veure ‘La Habitación de Fermat’, de Luis Piedrahita i Rodrigo Sopeña; ‘REC’, de Jaume Balagueró i Paco Plaza i ‘Los cronocrímenes’, de Nacho Vigalondo, a la Secció Oficial Fantàstic.

En la Secció Oficial Premiere es podran veure ‘Aparecidos’, de Paco Cabezas; ‘KM. 31’, de Rigoberto Castañeda, i ‘El último Justo’ de Manuel Carballo. ‘Hoy el día se repite diferente’, de Xavier Baig i Òscar Moreno, a la secció Oficial Noves Visions. ‘Animal’ (el Documental) d’Àngel Moral i ‘Los Totenwackers’ d’Ibón Cormenzana es podran veure a les Sessions Especials.

Dins de la secció Anima’t es presentaran els films ‘La crisis carnívor’a, de Pedro Rivero, i ‘Nocturna’ de Víctor Maldonado i Adrià García. Finalment, els films ‘Angoixa’, de Bigas Luna; ‘A tiro limpio’, de Paco Pérez-Dolz, i ‘La Novia ensangrentada’, de Vicente Aranda seran les propostes de la secció Catalunya imaginària.

La presència de realitzadors joves

El director de l’ICIC també s’ha referit al bon moment que està vivint el sector, tal com es desprèn de la nombrosa presència de directors joves que aquest any hi participen. Un exemple és Nacho Vigalondo (1977), candidat a l’Òscar al Millor Curt l’any 2005 per ‘7.35 de la mañana’, que estrenarà el seu primer llargmetratge titulat ‘Los cronocrímenes’. El film parla del viatge del seu protagonista al passat i de moment ha tingut una bona acollida al festival de Houston (EUA), segons ha explicat el seu director. ‘M’agrada la idea que l’espectador tingui la sensació de que està veient coses noves’, ha dit, i ha reconegut que espera que el guió sorprengui a la gent perquè al final hi ha un interrogant que els obligarà a pensar en com acaba realment. Aquest és el primer cop que participa i visita el festival de Sitges, i espera que ‘sigui un pas més’ en la seva carrera.

Una altra ‘opera prima’ ideada per joves realitzadors, també nascuts el 1977, serà ‘La habitación de Fermat’, un film que es veurà per primer cop al festival i que està codirigit per Luis Pedrahita i Rodrigo Sopeña. Ambdós provenen del món de la televisió i s’estrenen ara en el camp de la ficció, acompanyats per Santi Millán, Lluís Homar, Elena Ballesteros i Federico Luppi, en el paper de quatre matemàtics convocats per un misteriós amfitrió que els retrà a endevinar ‘l’enigma més enginyós que mai s’hagi plantejat’.

Aquest joc d’enigmes es convertirà, però, en una autèntica trampa mortal on les parets de l’habitació que els acull s’aniran estrenyent cada vegada que tardin massa en trobar la solució als enigmes. El rodatge, que va durar quatre setmanes, es va fer a uns estudis del barri barceloní de Poblenou. La complexitat de les escenes –el 80% del rodatge es va fer en una habitació que es movia realment i on els mobles s’anaven destruint- va convertir el rodatge en ‘un infern’, segons recorden els mateixos directors. ‘Va ser molt dur per tot l’equip perquè cada repetició implicava tornar a muntar el decorat i en alguns moments vam témer no poder-la acabar a temps’. L’estrena al festival de Sitges els permetrà veure per primer cop el treball acabat i per tant compartiran amb els espectadors aquesta mateixa experiència.

Un altre dels casos peculiars que exemplifica molt bé la presència de realitzadors joves que han passat d’espectadors habituals de Sitges a directors de films és la història del sevillà Paco Cabezas, un jove que fins l’any passat treballava en un videoclub. ‘Estar al festival de Sitges és un somni’ explica el director, que recorda com cada any tenia problemes amb el seu cap per poder-se agafar una setmana de festa per anar al festival. El seu salt al món del cinema va arribar amb el curt ‘Carne de Neón’, protagonitzat per Victòria Abril i guardonat amb una quarantena de premis. Ara s’està preparant la versió en llargmetratge que es rodarà a Barcelona. Cabezas s’estrena al Festival de Sitges amb ‘Aparecidos’, una pel·lícula filmada a Argentina on es barreja el terror amb la comèdia.