Dijous, 5 d'agost de 2021 - Edició 1105
La República

L’espanyolisme enganya al Facebook

La xarxa social Facebook està servint per canalitzar bona part de les reivindicacions catalanes. Només cal recordar com els 10mil a Brussel·les van començar a aplegar-se a través del Facebook […]

Redacció
Redacció 05/03/2009

La xarxa social Facebook està servint per canalitzar bona part de les reivindicacions catalanes. Només cal recordar com els 10mil a Brussel·les van començar a aplegar-se a través del Facebook i ara serveix per mobilitzar als qui es queden a Plaça Catalunya, o com els candidats a l’Eurocambra l’utilitzen massivament per sumar suports

L’espanyolisme també s’ha apuntat a les campanyes des del Facebook, però amb les males pràctiques i el joc brut que des d’Espanya ens tenen acostumats. Després de conèixer diversos grups demanant la catalanització del nom de l’aerolínia Spanair -entre les propostes que es demanen a la xarxa social hi ha Catair o Air Catalonia- algun espavilat espanyol va iniciar una campanya negativa. Però no va fer-ho com caldria, és a dir, creant un grup demanant el manteniment del nom de Spanair i esperant que la gent s’hi adherís.

La tàctica per sumar suports contra la catalanització de Spanair va consistir a crear un grup anomenat ‘busca tu doble en facebook’. Després d’uns quants dies, milers d’internautes s’hi van adherir innocentment, amb la intenció de trobar algú físicament idèntic a ells. La trampa ha estat després: quan el grup ja superava els 250.000 adherits, els administradors han decidit canviar-li el nom i dir-li ‘NO al cambio de nombre de Spanair‘. En un tres i no res han canviat el nom del grup, la imatge que l’il·lustrava i el text que el descrivia, quedant-se, això sí, amb els més de 250.000 adherits. D’aquesta manera sembla que el suport social contra el canvi de nom de l’aerolínia és massiu, quan l’única cosa massiva ha estat l’engany.

No cal dir que molts catalans que figuraven al grup inicial ‘busca tu doble en facebook’ s’han escandalitzat al veure com se’ls manipulava per un propòsit espanyolista. De moment ja han creat un grup anomenat ‘Nos han engañado: que cierren el grupo “No al cambio de nombre de Spanair”‘ on denuncien l’estafa i demanen que els administradors de la xarxa social tanquin el grup de la polèmica.

Aquest dimecres el grup manipulat, ‘NO al cambio de nombre de Spanair‘ encara comptava amb milers d’adherits, tot i que va buidant-se de mica en mica a mesura que la gent ha vist l’estafa. Els espanyols que l’administren, però, han prohibit que s’hi deixin comentaris al·legant ‘atacs independentistes’, quan en realitat només hi escrivien afectats denunciant el flagrant engany al qual han estat sotmesos. Imagineu-vos que això no hagués passat al Facebook i hagués passat a la ‘vida real’: 250.000 persones adherint-se a una associació o signant en una recollida de signatures que, al final, se li canvien els Estatuts i s’empra el seu nom amb una finalitat contrària a la inicial. Seria un escàndol massiu, obriria Telenotícies i acabaria als jutjats.

Però és clar, a la xarxa i al Facebook tot s’hi val. En qualsevol cas, l’engany d’avui ens demostra una vegada més quines són les maneres del nacionalisme espanyol: l’engany, la mentida i la manipulació.