Diumenge, 1 d'agost de 2021 - Edició 1102
La República

La Generalitat inspecciona l’ús del català en l’hostaleria

Avui es posa en marxa la campanya d’inspecció de l’ús del català en el sector hostaler, sobretot en les zones més turístiques. De moment, si la inspecció detecta irregularitats s’aixecarà una acta informativa, només si passats tres mesos no s’ha esmenat la situació el local podrà ser sancionat amb una multa d’entre 300 i 600 euros. D’aquesta manera es vol garantir el dret dels catalans a ser atesos en la seva llengua quan es troben en territori català. La inspecció s’inicia, a més, en un moment en què la crisi fa que els catalans facin més turisme en el territori i aquest és un pas més perquè se sentin a gust.

Redacció
Redacció 16/03/2009

La campanya es portarà a terme en el sector de més afluència turística i, de moment, és informativa. Un total de 25 inspectors es presentaran en locals del territori, i si detecten irregularitats s’aixecarà acta i s’informarà de totes les eines disponibles per esmenar la situació. Si passats tres mesos la irregularitat persisteix, el local podria ser sancionat amb una multa d’entre 300 i 600 euros. El director general de Turisme de la Generalitat, Joan Carles Vilalta, espera que això ‘no sigui necessari’ perquè ‘no tenim cap ganes de sancionar’. Es tracta de fer que ‘allò que hauria de ser normal, sigui normal’.

Vilalta ha recordat que els catalans tenen dret a ser atesos en la seva llengua quan es troben en territori català, i que per tant, es tracta del reconeixement d’un dret lingüístic però també, econòmic. Segons Vilalta, la crisi econòmica està fent que els catalans facin més turisme en el territori i ‘pernoctin a Catalunya’, per això cal cuidar ‘el turisme’ i ‘facilitar que se senti a gust’.

Les obligacions dels establiments

La llei de política lingüística exigeix que, com a mínim, els establiments oberts al públic disposin d’una persona capaç d’atendre els clients catalans en la seva llengua i que, per tant, ha d’entendre el català, però no està obligada a parlar-lo. A més, els establiments han de disposar de rètols, cartes del menú i fulls de reclamació en català.