Dissabte, 19 de juny de 2021 - Edició 1059
La República

La Generalitat de Catalunya adjudica la primera fase de les obres de l’aeroport de Lleida-Alguaire

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) ha adjudicat aquest dissabte, per mitjà de l’empresa pública GISA, la primera fase de les obres de l’aeroport de Lleida-Alguaire. Aquesta primera fase d’obres, on es construirà la pista i les àrees d’estacionaments d’avions i vehicles, s’iniciaran aquest estiu per tal que l’aeroport sigui operatiu el 2008. També està previst que, en breu, es licitin les obres de la terminal provisional i les instal·lacions per un import de 27 milions d’euros.

Redacció
Redacció 16/07/2007

Segons el DPTOP, l’adjudicació de la primera fase de les obres de l’aeroport Lleida-Alguaire significa el pas definitiu per tal que s’iniciïn ja, en els pròxims mesos, les obres del primer aeroport que construirà la Generalitat de Catalunya i tindrà un termini d’execució de 14 mesos.

El consell d’administració de GISA ha adjudicat aquestes obres corresponents a la primera fase del projecte per 29,4 milions d’euros a la Unió Temporal d’Empreses formada per Dragados S.A. i Obrum, Urbanismo i Construcciones, S.L.U.

Paral·lelament a la licitació de la primera fase, el DPTOP preveu iniciar la licitació de les obres de la segona fase d’aquest aeroport en les pròximes setmanes, per uns 27 milions. D’aquesta manera, aquesta segons fase, que inclou la terminal provisional i una part de les instal·lacions, es podrà construir paral·lelament a la primera i tindrà una duració de 12 mesos. Aquesta segona fase anirà també a càrrec de la Generalitat. Així, el segon semestre del 2008 el DPTOP preveu que l’aeroport tingui construïts tots els elements necessaris per entrar en funcionament.

L’empresa concessionària de l’aeroport serà també l’encarregada de construir les infraestructures necessàries per completar l’aeroport i fer-lo funcionar a ple rendiment. D’aquesta manera, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques preveu que la construcció de l’aeroport comporti una inversió pública d’uns 56,4 milions d’euros i de fins a 60 d’inversió privada.

A la vegada, el Govern ha encarregat la redacció d’un estudi de viabilitat econòmica per tal d’avaluar totes les possibilitats i potencialitats d’aquesta infraestructura aeroportuària. Així, un cop finalitzat aquest estudi es podran valorar les actuacions amb vista a la seva gestió que permetran que pugui sortir a concurs Es calcula que aquest estudi estigui enllestit després de l’estiu.

Primera fase de les obres

Un cop adjudicada la primera fase, el DPTOP espera poder iniciar les obres de forma imminent amb la construcció de la pista d’enlairament i totes les seves vies d’enllaç, així com l’àrea d’estacionament d’avions i l’aparcament pels usuaris.

El camp de vols disposarà d’una pista d’enlairament de 2.500 metres de longitud per 45 metres d’ample. Aquesta longitud possibilitarà que avions com l’Airbus 320 i 321, amb capacitat per a més de 150 passatgers, puguin operar en el nou aeroport. La pista també permetrà que utilitzin l’aeroport avions de transport de mercaderies. Així mateix, es construiran els carrers d’enllaç entre la pista i l’àrea d’estacionament, els carrers de la zona de servei i la connexió amb la carretera d’accés a l’aeròdrom.

La zona d’estacionament dels avions comptarà amb una superfície de 30.600 metres quadrats i també disposarà de la plataforma d’aviació general capaç d’admetre cinc llocs d’aeronaus tipus avioneta. Les obres inclouran també el carrer de rodament a la plataforma per a l’accés a les posicions d’estacionament.

També es previst que s’urbanitzi la zona d’aparcament per a usuaris amb capacitat per a 240 vehicles; els carrers interns que permetran el moviment dins de l’aeroport; el tancat perimetral de vuit quilòmetres de longitud i dos metres d’alçada que protegirà l’aeroport; i el camí perimetral interior que farà la volta a tot l’aeroport.

Aeroport regional

La ubicació d’un aeroport, a l’altiplà d’Alguaire, molt proper a la ciutat de Lleida, parteix de les prioritats del Govern en matèria d’equilibri territorial i diversificació econòmica. L’objectiu és crear a la zona de ponent un aeroport regional per donar servei tant de passatgers com logístic a la demarcació.

Així, segons les previsions del Govern, a banda dels residents de les comarques de Ponent i de les comarques pròximes de l’Aragó, també es preveuen usuaris del turisme de l’esquí i l’esport d’aventura i dels viatges de negocis. En aquest sentit, s’espera que aquest aeroport pugui assolir en un futur els 400.000 passatgers anuals.

Pel que fa a les mercaderies, l’aeroport acollirà un transport de mercaderies de tipus mitjà amb serveis de paqueteria, missatgeria, productes peribles i terciaris. D’aquesta manera, es preveu assolir 6.000 tones anuals de mercaderies.