Divendres, 23 de juliol de 2021 - Edició 1093
La República

La comunitat educativa acull amb reserves el nou calendari escolar de Maragall

Avançar una setmana l’inici del curs escolar i compensar-ho amb una setmana de vacances al febrer és la proposta del Departament d’Educació per ‘equilibrar’ l’activitat lectiva. El curs començaria el 7 de setembre, en comptes del 14, i aquests dies es recuperarien al febrer, tot mantenint els 176 dies lectius. No obstant això, és el Consell Escolar l’òrgan responsable d’elaborar el calendari escolar, que estarà llest en tres setmanes, i Educació l’haurà d’aprovar segueixi o no les seves directrius. Els pares han considerat ‘positiva’ la proposta, tot i que la consideren ‘precipitada’ i demanen facilitats per a la conciliació. Des del sindicat de mestres majoritari, USTEC-STEs, s’ha avançat que no trobarien malament la modificació del calendari sempre que el Govern garanteixi invertir els recursos necessaris per afrontar els canvis.

Redacció
Redacció 05/02/2009

El nou calendari escolar

Segons la proposta del Departament d’Educació, el curs escolar començaria una setmana abans, al voltant del 7 de setembre, i aquests dies es compensarien amb una setmana de vacances al febrer. Si el Consell Escolar redacta la mateixa proposta, aquest nou calendari s’aplicaria a partir del curs 2009-2010, i estaria en període de prova durant tres anys.

Segons el conseller, Ernest Maragall, ‘és un calendari més racional per treure la màxima qualitat d’esforç lectiu d’alumnes i professors’. No obstant el canvi, es mantenen els mateixos dies lectius dels cursos anteriors, 176, que equiparen Catalunya amb la resta dels països europeus més propers al país.

Els docents segueixen incorporant-se a la feina el dia 1 de setembre, fet que suposarà que perdin una setmana sencera per planificar el curs, però tindran una setmana més de vacances al febrer. També es manté la fórmula de matí i tarda fins l’últim dia de curs, al juny, tot desatenent la petició dels professors de convertir els darrers dies en jornada intensiva.

Maragall ha afegit que durant la setmana de vacances al febrer Educació destinarà recursos, sense especificar-ne xifres, per oferir activitats de lleure que ajudin les famílies, i ha avançat que possiblement molts centres no tanquin durant aquests dies.

El calendari definitiu, en mans del Consell Escolar

Però és el Consell Escolar l’òrgan responsable de redactar cada any el calendari lectiu, i no el Departament d’Educació. Així ho ha remarcat el membre del Consell Ricard Aymerich, que ha indicat que el calendari es donarà a conèixer en tres setmanes. El calendari definitiu podria coincidir, o no, amb la proposta que Maragall ha fet pública aquest dimecres.

Per ara, el Consell Escolar només està d’acord en mantenir un calendari de 176 dies i un horari de cinc o sis hores diàries. Les seves prioritats són, de primer, ‘les necessitats pedagògiques dels alumnes’; després, ‘la conciliació de les famílies’ i, per últim, ‘les condicions laborals dels docents.

Per tant, la proposta podria tenir poc o res a veure amb presentada per Maragall. O podria ser la mateixa. En qualsevol cas, és aviat per indicar el calendari escolar del pròxim curs. La proposta redactada pel Consell s’ha de votar en sessió plenària i, llavors, presentar-la al Departament d’Educació, responsable d’aplicar-la.

Acollida dels pares i sindicats

Les associacions de pares, agrupades en la Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya (FAPAC), han considerat positiva la proposta tot i que han reclamat ‘canvis profunds’ per poder aplicar-la. Consideren positiu que s’avanci el començament de les classes tot i que reconeixen que serà ‘complicat’ conciliar la setmana de vacances al febrer amb l’activitat laboral dels pares. Per això, la FAPAC ha demanat un esforç per part de tots els agents implicats.

Per la seva banda, el sindicat majoritari del sector educatiu, USTEC·STEs, ha criticat el titular d’Educació per haver presentat la proposta abans de negociar-la amb el Consell Escolar. La portaveu, Rosa Cañadell, ha dit que la proposta no és ‘pedagògicament negativa’, però ha remarcat que el Departament ha de garantir que ‘les plantilles estaran tancades’ el mes de juliol. També ha afegit que serà necessari invertir recursos perquè els escolars puguin fer activitats de lleure durant la setmana de vacances al febrer.

En aquest sentit, CCOO ha exigit dues condicions: que s’hi inverteixin recursos econòmics i que es negociï la situació de tots els professionals implicats. Amb tot, la portaveu d’Ensenyament d’aquest sindicat, Montse Ros, ha donat suport a la intenció del nou calendari per la racionalització.

Torna el debat sobre la LEC

Els grups parlamentaris han aprofitat la proposta de Maragall per reprendre el debat sobre la Llei d’educació (LEC). El grup majoritari a l’oposició, CiU, ha reconegut que aquest partit sempre s’ha mostrat favorable a avançar l’inici de curs però ha criticat que ‘sense tenir clar com s’arregla la setmana de febrer’ la proposta ‘genera més dubtes que solucions’, i ha advertit que ‘en ple debat’ de la LEC pugui ‘dificultar el consens que necessita la llei entre la comunitat educativa’.

Per la seva banda, el PPC ha acusat Ernest Maragall de buscar ‘l’enfrontament social’ i ‘atiar una vaga del professorat’. Segons els populars, l’anunci és ‘irresponsable’ perquè el Departament no ho ha consultat ‘amb ningú’ i perquè el contingut s’ha de debatre en el Projecte de llei d’educació.

Quant als partits del Govern, ERC també ha considerat ‘innecessaris’ elements que perjudiquin la tramitació de la Llei d’educació i ha criticat que s’hagi ‘improvisat’ un calendari sense un acord amb la comunitat educativa. ICV-EUiA ha afegit que ‘no es pot decidir res de forma precipitada’ sense aquest consens, i que el debat sobre la LEC ‘no facilita’ dialogar sobre la proposta.

En canvi, el grup parlamentari del PSC ha mostrat el seu suport i ha indicat que aquesta modificació d’horaris arriba en un ‘moment adequat’ tot i la tramitació de la LEC ja que la proposta és ‘una vella aspiració i una vella exigència de les famílies’.