Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

Josep Bargalló: ‘Per a ser una nació t’han de reconèixer com a nació i a Guanajuato ens expliquem com a nació’

|

- Publicitat -

Segons diu Bargalló estar presents en un festival de les magnituds del Cervantino és de gran importància per a que a Amèrica llatina ‘es conegui i s’entengui’ el que és Catalunya. En aquest sentit ha declarat que l’efecte de la participació en el Cervantino serà ‘molt clar i ràpid’ a tot llatinoamèrica, a diferencia de Frankfurt en que es necessita un treball posterior de traducció i promoció.

La participació de Catalunya en el Cervantino ha estat una feina que s’ha anat forjant durant els últims dos anys. La iniciativa va sorgir de la última direcció del Cervantino, encapçalada per Ramiro Osorio, i que la nova direcció va assumir com a pròpia, explica Bargalló. Aquest, a més, va ser un plantejament innovador pel Festival ja que és el primer cop que una nació sense un estat a darrera que el recolza participa al Festival Cervantino.

Publicitat

Bargalló explica que la feina d’aquests dos anys no ha estat fàcil ja que preparar una programació per a un festival implica més coses que seleccionar una sèrie d’artistes. Primer de tot, diu Bargalló, s’ha d’estudiar el país i al festival al qual es va, quines en són les característiques pròpies de forma que les propostes que es presenten puguin ser properes al país que es visita. I per altra banda, s’ha d’estudiar la manera de presentar el ventall més variat de propostes per a que ens pocs dies es doni una bona mostra de tota la creació pròpia.

La programació, però, manifesta Bargalló, es va fer ‘colze a colze’ amb la direcció del Festival, nosaltres vam presentar una proposta que ells van estudiar i d’aquí ells van retirar coses que no ‘van trobar convenients’ i en van demanar d’altres.

El director de l’IRL afirma que la participació dels artistes catalans no afectarà només a les companyies o els grups que participen al festival, sinó que tot el gènere al que representen se’n veurà beneficiat. Per exemple, diu Bargalló, l’èxit de Bieito servirà per a que es conegui molt més de la producció teatral catalana i des de festivals de Bogotà o Xile ja s’està buscant produccions catalanes.

La participació en el Cervantino ha costat ha Catalunya una inversió de 800.000 euros. Segons Bargalló, les inversions en cultura ‘sempre són cares’ i no es poden mesurar en termes de benefici econòmic. I afegeix que la projecció que ha tingut Catalunya durant aquests dies a Mèxic i a tot Amèrica llatina ‘no té preu’. Per a Bargalló el més important es la ‘rendibilitat’ del públic espectador que ha vingut, tant de Mèxic, llatinoamèrica o Estats Units, que ha quedat ‘colpit’ de ‘l’alt nivell’ de la representació catalana, de la ‘varietat estètica’, de ‘la força’ i ‘el contingut’.

Quant a la participació en festivals, actualment, l’IRL està treballant amb la Casa Amèrica de Catalunya en un festival en diferents països caribenys que durà el nom de ‘Petjada catalana al carib’. Cuba, Santo Domingo i Puerto Rico acolliran activitats puntuals durant la pròxima primavera però sota un programa conjunt. També s’està preparant el ‘Made in Catalunya/Nova York’, que ja es va fer l’any passat, però que enguany, explica Bargalló, ‘serà doblat’, amb moltes més activitats a espais ‘tant importants’ al Lincoln Center o a la Biblioteca Pública de la ciutat. La participació a la Biennal de Venècia també serà de gran importància per a Catalunya, explica Bargalló, per que serà la primera vegada que s’hi és present i per que és una mostra ‘en la que hi ha molts països’.

Després de Guanajuato un pas molt important serà la propera obertura d’una oficina de la Generalitat a Mèxic en la qual hi haurà un representant de l’IRL. Això permetrà a Catalunya, explica Bargalló, apropar-nos més a les universitats mexicanes. Actualment tant sols a la Universitat Autónoma Nacional de México i la Universitat de Guadalajara es donen classes de llengua catalana.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut