Edició 2102

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024
Edició 2102

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024

Els usuaris de Rodalies afronten la segona setmana de talls plantejant-se mobilitzacions massives

|

- Publicitat -

Després d’un dissabte de reunions i contactes entre polítics i tècnics de Foment, d’Adif i d’OHL -l’empresa que executa les obres del túnel del TGV a la zona d’Hospitalet de Llobregat-, d’anuncis de permanència al govern estatal de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, tot i el gairebé unànim clam perquè plegui, i d’obres a corre-cuita per arreglar l’esvoranc de divendres que va esfondrar una part de l’andana de l’estació de Bellvitge, el president Rodríguez Zapatero -que havia de ser a Madrid a l’acte de commemoració dels 25 anys de la victòria socialista del 1982- ha decidit visitar la ‘zona zero’ metropolitana.

Després de reunir-se amb veïns i alcaldes, Zapatero ha reconegut que s’han produït errors i ha assumit ‘personalment’ la responsabilitat del ‘drama’ social que Barcelona i les seves rodalies estan vivint les últimes setmanes. Montilla, al seu torn, ha insistit a responsabilitzar els governs de CiU a la Generalitat i del PP a l’estat de totes les deficiències que ara apareixen provocades, segons ell, per l’absoluta deixadesa i manca d’inversió dels dos governs esmentats durant anys.

Publicitat

La visita de Zapatero s’ha produït en un clima popular molt càlid, ben al contrari del que es podia esperar. Ni xiulets, ni esbroncades, tot han sigut bones paraules i bons auguris per part dels veïns que s’han reunit per rebre’l a l’Hospitalet, amb els quals ha mantingut una breu entrevista després de la visita a les obres.

No a l’estació al Prat

L’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Tejedor (ICV), ha frustrat amb les seves declaracions, la suposada solució apuntada dissabte en roda de premsa per Víctor Morlán, número dos de Foment que s’ha instal·lat fa unes setmanes a Barcelona per mirar de controlar tot aquest tema. Segons Tejedor no és viable l’estació del TGV al Prat per substituir la de Sants. No es donen les condicions necessàries i seria massa complicat planificar-ho ara a tota pressa. El mateix dissabte, tant l’Ajuntament de Barcelona com el Govern, ja s’havien mostrat molt reticents a l’alternativa proposada per Morlán. Malgrat tot, Zapatero obligarà, si cal, als municipis afectats a que acceptin l’estació provisional.

Reaccions

Les reaccions polítiques a la fugaç visita de Zapatero no s’han fet esperar. D’una banda, ERC, sòcia de Govern de Montilla, l’ha qualificat d’electoralista i ha insistit a demanar dimissions. Per boca del conseller de Governació, Joan Puigcercós, els republicans han portat l’aigua cap al seu molí i han aprofitat per tornar a reclamar que les obres es planifiquin, es posin a licitació, s’adjudiquin i s’executin des de Catalunya.

També el líder de CiU, Artur Mas, ha convocat urgentment els mitjans de comunicació. Ha retret a Zapatero que no ens hagi visitat en un dia feiner i no en un festiu, i ha tornat a demanar la dimissió de la ministra. De fet, Mas ha coincidit amb el líder popular, Mariano Rajoy, que des de fora de Catalunya, també ha retret al president espanyol que la visita s’hagi produït un diumenge i no un altre dia de la setmana en què pogués comprovar ‘in situ’ tots els problemes que els usuaris estan patint des de fa mesos. El cap visible de Rajoy a Catalunya, Daniel Sirera, ja no s’ha limitat a demanar la dimissió de Magdalena Álvarez, sinó que ha fet extensiva la demanda al mateix Rodríguez Zapatero, com a conseqüència de l’assumpció de resposabilitats per part del president espanyol. L’altre soci de govern del PSC, ICV ha trobat incoherent per part de Zapatero assumir responsabilitats sense proposar, alhora, un pla d’actuació eficaç per resoldre la problemàtica.

A partir d’aquest dilluns, la precària normalitat tornarà a les rodalies barcelonines, això sí, amb una nova direcció d’obra en els treballs del túnel del TGV, que passa d’OHL a Adif, i amb dues noves empreses contractades precisament per la seva especialització en impermeabilitzacions i altres actuacions que poden evitar l’aparició d’esvorancs i millorar la seguretat de treballadors i usuaris.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut