Diumenge, 13 de juny de 2021 - Edició 1053
La República

Els pescadors de Vilanova i la Geltrú regalen 600 quilos de peix per promoure el consum del producte català

La comissió de comercialització de Pescadors de Vilanova i la Geltrú, juntament amb les entitats Slowfood-Garraf i Fundació Natura, han protagonitzat aquest dissabte al migdia a la Rambla principal del municipi una acció per promoure el consum de peix local. S’ha fet públic un manifest en què es denuncia que el 80% del peix que es menja a Catalunya és d’importació, i que del que es captura al litoral català se n’han de llençar tones perquè no es troba sortida al producte. La lectura de l’escrit, a càrrec de Pescadors de Vilanova, ha anat acompanyada del repartiment gratuït de 400 racions d’1,5 quilos cadascuna de l’anomenat ‘peix senzill’, que inclou, entre d’altres varietats, sardines, maires, congres i pixotes. Demanen que l’etiquetatge especifiqui l’origen del producte i si és procedent de la pesca, l’aqüicultura o el marisqueig.

Redacció
Redacció 09/07/2007

En menys de 30 minuts s’han repartit totes les racions. I és que ben bé dues hores abans del repartiment, molta gent s’ha posat a la cua per aconseguir el peix gratis. La cua ha arribat a fer més de 50 metres i, malgrat algun cas aïllat de persona que es volia colar, l’acció s’ha desenvolupat sense incidents. També hi hagut anècdotes, quan persones grans han deixat algunes monedes a la parada on es regalava el peix, bé en forma de ‘donatiu’ per als pescadors, o perquè realment pensaven que havien de pagar alguna cosa per el que s’enduien a casa.

Abans de lliurar la safata, on a banda de ‘peix senzill’ hi havia algun pop i cranc, els pescadors han entregat als presents una guia pràctica per al consum de peix i marisc, i el manifest de la confraria de pescadors de la zona. Xavier Calvet, portaveu de la Comissió de Comercialització de Pescadors de Vilanova i la Geltrú, ha comentat que ‘la globalització de l’economia ha provocat que actualment el 80% del peix que es consumeix aquí ‘ sigui d’importació’.

En representació dels 300 pescadors que formen part de la confraria de Vilanova i la Geltrú, Calvet ha explicat que varietats de peix com els surells, les maires, peix de sopa ‘poden valer depenent de la temporada 3 euros al quilo a no valdre res’ fet que suposa, si no es troba cap sortida a llençar al mar entre 3 o 4 tones de peix cada any ‘són dades reals’ ha insistit.

També ha comentat que el sistema de comercialització a les llotges catalanes, basat en una subhasta ‘a la baixa’ dificulta encara més poder vendre aquestes varietats. Per això, es reclama que els propis pescadors puguin participar ‘activament’ en els processos de comercialització, sense perjudicar als peixaters i els mercats. Aquesta qüestió està sota estudi, en un projecte que s’està duent a terme des de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i que està dirigit per Maria Miravet.

Xavier Calvet afirma que, tal com està la situació actual, el de pescador és un ofici ancestral ‘destinat a desaparèixer’ i lamenta que el consumidor ‘no sap valorar els seus productes autòctons’. Ha conclòs que ‘un poble pescador com Vilanova hauria de gaudir del seu producte’.

Exigir l’etiquetatge correcte

L’acció d’aquest dissabte a Vilanova i la Geltrú ha comptat amb el suport d’Slowfood-Garraf, entitat que defensa la biodiversitat i la recuperació dels aliments tradicionals i autòctons, i de l’entitat ecologista Fundació Natura. La responsable de projectes marins, Marta Cavallé, assegura que el ‘peix senzill’ ‘te un important valor nutritiu i gastronòmic, i que la gent no el compra per ‘desconeixement’.

Afirma que la situació que viuen els pescadors del Garraf es fa extensiu a tota la costa catalana, i per aquest motiu, anima als consumidors a fixar-se en l’etiquetatge dels productes que van a comprar ‘tant en peix fresc com congelat’. Cavallé ha dit que ‘és important que nosaltres l’exigim’. La llei obliga, que aquest etiquetatge hagi d’especificar l’origen del producte, sigui procedent de la pesca, aqüicultura o del marisqueig.

Per què s’anessin familiaritzant, els que han fet cua per aconseguir el peix gratis, els han enganxat una etiqueta identificativa de peix autòcton. La mesura s’ha fet per fer recordar als consumidors com diferenciar un peix pescat a Catalunya d’un procedent de fora.