Edició 2102

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024
Edició 2102

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024

Els mossos detecten conduccions imprudents i exhibicions de motoristes a vuit carreteres gironines en caps de setmana

|

- Publicitat -

Les conduccions imprudents per part de motoristes és un problema que s’incrementa quan arriba el bon temps i, sobretot, se solen donar en caps de setmana. Es tracta de petits grups que escullen una carretera de muntanya -generalment poc transitada- per posar a prova la capacitat de les seves motos. Fan passades per davant d’altres mentre aquests els fotografien o filmen, avancen els altres usuaris de la via de manera imprudent o circulen a velocitats exagerades.

‘No estem parlant d’aquelles colles de motoristes que queden els caps de setmana per anar a donar un volt, sinó que ens referim als que, amb la seva actitud, posen en perill la seguretat viària’, concreta el sotsinspector Jaume Franco. D’ençà que els Mossos d’Esquadra es van fer càrrec de les competències de trànsit a la demarcació, l’any 1998, s’ha detectat un notable increment dels llocs on els motoristes porten a terme aquestes pràctiques de risc.

Publicitat

En un principi, els agents van adonar-se que la carretera GI-682, que uneix Tossa de Mar amb Lloret, era un dels punts on, els caps de setmana, se solien portar a terme aquestes conduccions de risc. ‘Hi havia veritables concentracions de motoristes, que gaudien d’aquest mal espectacle’, concreta Jaume Franco. La pressió que s’ha portat a terme durant els darrers anys en aquest punt de la Selva ha fet, però, que els motoristes s’hagin dispersat arreu de la demarcació.

I la realitat és que, actualment, ja hi ha diverses carreteres de l’Alt Empordà, la Selva i el Ripollès on els mossos han detectat que els motoristes hi van a córrer. En total, des de l’àrea regional de Trànsit se’n tenen comptabilitzades vuit. El sotsinspector explica que són carreteres ‘sinuoses, amb corbes tancades i ben asfaltades’, que els infractors escullen a consciència per portar-hi a terme aquestes competicions.

A més de la GI-682, la resta de carreteres són la GI-550, de Sant Hilari Sacalm a Arbúcies; la GI-543, de Viladrau a Arbúcies; la N-260, de Figueres a Portbou i la seva connexió amb França; la GI-503, de Maçanet de Cabrenys a Tapis; la N-152, la Collada de Toses; la N-260, d’Olot fins a Ripoll, i la GI-521, de Vallfogona del Ripollès a Sant Joan de les Abadesses.

Percepció del risc

Des del mes d’abril, els Mossos d’Esquadra han portat a terme setze controls en aquestes carreteres. Fins i tot, de vegades se’n fan de simultanis per evitar la picaresca que els motoristes infractors s’avisin entre ells, i optin per anar a córrer en una altra banda. ‘Hem fet controls amb vehicles camuflats de videovigilància, amb radars, amb helicòpters o bé amb diferents patrulles de manera simultània’, ha explicat el cap Regional de Trànsit.

Precisament, a principis de juliol un d’aquests controls va aconseguir enxampar un motorista que circulava a 205 km/h, en un tram limitat a 90 km/h. Es tractava d’un veí de Sant Andreu de Llavaneres, d’uns 65 anys, que circulava per la GI-550, a Arbúcies (Selva).

A l’hora d’eradicar aquestes conductes, el cap de l’Àrea Regional de Trànsit admet que hi ha serioses dificultats. ‘Es tracta d’una percepció diferent del risc, perquè aquest tipus de motoristes pensen que a ells no els ha de passar res i que poden anar al límit’, explica Jaume Franco. El sotsinspector també ressalta que aquesta conducció exhibicionista ‘arriba al límit’ quan els motoristes es filmen i fotografien. ‘Es posen a prova ells mateixos, i al final és la moto qui acaba dominant al conductor’, concreta el cap de l’àrea Regional de Trànsit de Girona.

Més de 600 denúncies

D’ençà de principis d’any, els Mossos d’Esquadra han posat més de 600 denúncies a motoristes en vies interurbanes de les comarques gironines. L’estadística ressalta que, del total de denúncies (614), més del 70% (439) fan referència a infraccions amb una incidència directa sobre l’accidentalitat. El gruix més important d’expedients el formen les infraccions d’excés de velocitat, la manca de senyalització de maniobres o els avançaments imprudents.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut