Diumenge, 1 d'agost de 2021 - Edició 1102
La República

Els ciutadans hauran d’assumir gran part del cost de les reparacions del metro de Palma

Els ciutadans de Balears, a través del seu Govern, hauran d’assumir el cost d’una gran part de les reparacions al metro de Palma degut al fet que un alt percentatge dels defectes detectats tenen el seu origen en la direcció de les obres, depenent de l’anterior executiu del PP, segons es desprèn de les primeres conclusions aportades per les empreses que estan fent les auditories.

Redacció
Redacció 05/11/2007

Segons aquest informe, existeixen deficiències de les quals sí es pot responsabilitzar a les constructores i que aquestes han acceptat reparar assumint el cost, però algunes de les més greus es deuen a mancances del projecte inicial, com les inundacions de Son Sardina, o a modificacions autoritzades pels anteriors representants de les Balears, segons han subratllat fonts de la conselleria de Mobilitat.

L’informe, que s’està elaborant, apunta que moltes de les errades són responsabilitat de la direcció de les obres, llavors en mans d’Ana García, per autoritzar modificacions sobre el projecte inicial, que en alguns casos han resultat perjudicials per al funcionament del servei, com en el cas de les estacions del polígon de Son Castelló. Al ser aquesta una funcionària del de l’administració Balear, és responsabilitat de la mateixa Administració balear l’haver de pagar els danys derivats d’aquesta actuació.

De totes maneres, s’ha de recordar que Ana García treballava a les ordres de tres persones: la consellera d’Obres Públiques i presidenta del consell d’administració de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), Mabel Cabrer; l’anterior director general d’Obres Públiques i Transports, Carlos Jover; i l’exdirector gerent de la citada empresa pública, Rafael Pons.

Segons la informació aportada pel personal de SFM i de la Conselleria, el paper que Rafael Pons va jugar a les obres del metro va ser mínim. Per aquest motiu l’estudi sobre les responsabilitats apunta en moltes decisions a Cabrer o a Jover. Un altre aspecte que s’assenyala en les auditories és el relacionat amb les deficiències del projecte. En aquest no s’exigeix la millora del sistema de pluvials a Son Sardina, malgrat l’evident necessitat d’aquesta actuació, pel que no es pot exigir a les constructores que paguin uns danys provocats per no haver fet una mica que mai se’ls va exigir.