Divendres, 23 de juliol de 2021 - Edició 1093
La República

El consum d’internet a Barcelona ciutat és de 53 minuts diaris, el doble que en municipis de Lleida

El consum mitjà d’internet a Barcelona ciutat és de 53 minuts diaris, el doble del que es registra de mitjana als municipis de Lleida amb menys de 10.000 habitants, on només es dediquen 25 minuts diaris a navegar per la xarxa, segons un estudi elaborat pel Baròmetre de la Comunicació i la Cultura (FUNDACC).

La falta d’ADSL i de connexió sense fil o, a vegades, simplement la falta d’una connexió estable a molts petits municipis del Pirineu i Prepirineu lleidatà són factors que expliquen aquest baix consum d’internet, segons ha indicat avui el director tècnic del baròmetre, Lluis Tolosa, a la presentació de l’informe.

Redacció
Redacció 29/10/2008

Si a Barcelona ciutat es dediquen de mitjana 52,9 minuts diaris a navegar per internet, les seves poblacions perifèriques de menys de 10.000 habitants presenten un comportament semblant, al marge de la seva reduïda població, per influència de la gran ciutat.

Així, en els petits pobles de la perifèria barcelonina es dediquen 43,4 minuts diaris a internet, mentre que en els de Tarragona només naveguen durant 27,3 minuts al dia i les petites poblacions de Girona registren 35,6 minuts diaris d’internet.

Les dades d’aquest estudi, titulat ‘Dieta mediàtica i cultural. Anàlisi comparativa entre els consums a Barcelona ciutat i a les poblacions de menys de 10.000 habitants de Catalunya’, es van obtenir per entrevistes personals a 31.434 individus residents en la majoria de les poblacions de Catalunya -833 d’elles inferiors a 10.000 habitants, ja que s’hi concentra un total de 1.990.000 habitants majors de 14 anys-. Les entrevistes es van fer entre setembre del 2007 i agost del 2008.

L’estudi també confirma el tòpic generacional pel que fa a l’ús d’internet. Si el 67,5% dels joves entre 14 i 25 anys de Barcelona ciutat i el 58,9% de les petites poblacions consumeixen internet diàriament, només un 32,6% dels adults de la capital catalana i el 24,8% dels pobles naveguen per internet.

Internet és l’únic mitjà de comunicació l’ús del qual està condicionat per l’edat, ja que, en general, la variable de la mida del municipi en què resideix l’entrevistat en condiciona el consum, i no l’edat.

Tant a Barcelona ciutat com als municipis de menys de 10.000 habitants a Catalunya es dediquen 5,6 hores al dia de consum de mitjana de comunicació. Per demarcacions, els pobles de Tarragona són els que més hores al dia dediquen als mitjans de comunicació, amb 6,4 hores, mentre que els de Girona només els presten atenció durant 5,2 hores diàries.

Els pobles, bastió del català

El consum en català, tant de mitjans de comunicació com de cultura, és més gran als municipis menors de 10.000 habitants que a la capital catalana. El consum de diaris, revistes i concerts són els aspectes més divergents entre aquestes poblacions.

Dels diaris que es llegeixen diàriament a Barcelona ciutat, un 16% són en català, mentre que als municipis catalans la premsa en català és la meitat de la que es llegeix cada dia. Les revistes, només el 14,5% de les que es llegeixen a la capital catalana al dia són en català, però ho són el 56,6% de les que es fullegen en les poblacions catalanes menors de 10.000 habitants.

L”enorme oferta’ de premsa en català a les comarques catalanes i la ‘important tasca’ que desenvolupa la premsa local i comarcal en el territori tenen molt a veure amb aquest gran percentatge de consum en català a les poblacions més petites, segons ha indicat Tolosa.

Pel que fa als concerts, només el 7,1% als quals els barcelonins van dir haver assistit en els tres últims mesos eren en llengua catalana, mentre que als municipis el 36,3% van anar a un concert en català.