Edició 2102

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024
Edició 2102

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024

El castellà predomina en tots els consums culturals a Catalunya, excepte en exposicions i espectacles

|

- Publicitat -

 De l’estudi se’n desprèn que el castellà és la llengua predominant en tots els consums culturals a Catalunya, menys en les exposicions i els espectacles. A més, els consumidors catalanoparlants consumeixen més oferta cultural, excepte música i videojocs. De fet, els qui tenen el català com a llengua habitual llegeixen un 35% de llibres en castellà mentre que els que tenen la castellà com a llengua habitual només llegeixen un 4% dels llibres en català. L’estudi conclou que tots els consums culturals han augmentat els darrers dos anys, però amb diferents intensitats. El consum de música només ha augmentat un 0,1%, però en canvi el consum de cinema ha pujat un 8,4%, el de concerts, un 7,2%, i el de videojocs, un 21,3%.

D’aquí se’n desprèn que la població que realitza algun tipus de consum cultural augmenta la freqüència i obre el ventall de sectors. Enfront d’això, el 4,7% de la població no realitza cap consum cultural: ni cinema, ni espectacles, ni concerts, ni exposicions, ni videojocs, ni llibres. Es tracta d’un perfil de dona, de més de 65 anys, jubilada, nascuda a la resta de l’estat, sense estudis, amb el castellà com a llengua habitual i de classe mitjana i mitjana-baixa.

Publicitat

L’augment per sectors

Pel que fa als llibres, ha disminuït un 7,2% els lectors d’un o dos llibres l’any i ha augmentat un 13% els lectors de cinc o més llibres. El 45% dels lectors han comprat el llibre en una botiga i el 0,9% l’han obtingut a través d’Internet. Per contra, a un 23,8% li han regalat i a un 16,6% li han deixat.

En cinema, ha baixat un 10,8% el nombre de persones que van al cinema amb més freqüència i ha augmentat un 7,5% el nombre dels qui hi van esporàdicament. El públic és majoritàriament jove, d’entre 18 i 29 anys. La major part de les pel•lícules són d’acció i comèdies i vistes en multicines.

En quant a música, ha baixat un 17,6% el nombre de persones que escolten música diàriament i ha augmentat un 42,3% el que n’escolta setmanalment. La meitat de la música escoltada prové de la ràdio, un 16,6% prové d’Internet i un 15,3%, comprada a la botiga. D’aquest últim percentatge, un 80% dels discs s’han comprat a la botiga tradicional.

Pel que fa als concerts, ha crescut un 15,9% el nombre de persones que assisteixen a concerts amb més freqüència i la meitat dels concerts als quals assisteixen els catalans són de música pop i rock, per darrere s’hi situen els concerts de cantautor, de música clàssica i d’orquestres. El 61% dels assistents han pagat per anar a un concert.

En els espectacles, ha crescut un 43,8% el nombre de persones que van a espectacles amb més freqüència i gairebé set de cada deus espectacles (66%) vistos a Catalunya són de teatre. El 85% dels espectadors ha pagat per anar a veure la funció.

Finalment, pel que fa a les exposicions, ha augmentat un 22,4% el nombre d’assistents a cinc o més exposicions. El 52% dels visitants ho han fet a museus, el 26% a sales d’exposicions, el 18% a galeries d’art i el 4% a altres llocs. El 45% dels visitants ha anat gratuïtament a les exposicions.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut