Dilluns, 21 de juny de 2021 - Edició 1061
La República

El carnet per punts redueix la mortalitat a les carreteres un 14,3% en un any

El ministre d’Interior espanyol, Alfredo Pérez Rubalcaba, ha presentat aquest diumenge el balanç del primer aniversari de la implantació del carnet de conduir per punts. La reducció en la mortalitat ha estat del 14,3% arreu de l’Estat respecte al mateix període de l’any anterior, i han perdut la vida en carretera 467 persones menys. Rubalcaba ha qualificat aquesta fita de ‘resultat notable’ per a la seguretat vial i ha recordat que el carnet per punts no és una fórmula esgotada. També ha destacat que ha servit per millorar el comportament en carretera dels ciutadans, fent-les més segures. Tot i així, el ministre ha fet una crida a la calma i ha posat de relleu que durant el segon any d’implantació del carnet, la mortalitat no va disminuir tant en altres països de la Unió Europea. També sobre aquest aspecte, l’estat espanyol millora els resultats europeus durant el primer any d’impantació del carnet per punts, tan sols superat per Dinamarca.

Redacció
Redacció 02/07/2007

El ministre d’Interior espanyol, Alfredo Pérez Rubalcaba considera que el carnet per punts està funcionant ‘raonablement bé’ i ha destacat l’impacte que ha tingut sobre els conductors i que ha fet que aquests canviïn la seva manera de conduir i facin que les carreteres siguin més segures.

Rubalcaba no ha volgut ser triomfalista i ha demanat calma, ja que en el segon any d’aplicació la tendència europea ‘ens diu que els resultats disminueixen’. És per aquest motiu que Interior posarà en marxa cinc mesures per fer més eficaç el carnet per punts. La primera mesura és accelerar les tramitacions de retirada de punts i millorar-ne el procés; la segona, controlar la velocitat augmentant els radars fixos i mòbils; tercera, destinar més Guàrdia Civil a la carretera; quarta, augmentar els convenis amb els ajuntaments i per últim, introduir les penes de presó per aquells que condueixin sense carnet.

El ministre ha assegurat que és ‘possible’ que l’Estat espanyol assoleixi l’hortizó traçat per la Unió Europea que espera que al 2010 la mortalitat en carretera es redueixi un 50%.

Des que va entrar en vigor el nou carnet, han mort 2.783 persones en carretera, 467 menys que en el mateix període de l’any anterior, el que es tradueix en una reducció del 14,3 la xifra de mortalitat.

En relació als sectors de la població on més incideix la pèrdua de punts és en els homes, que representen el 84% dels conductors multats, mentre que les dones són tan sols el 16%. El ministre espanyol ha volgut deixar patent que ‘els homes infringeixen les normes de trànsit considerablement més que les dones’.

Pel que fa al jovent, les xifres que es desprenen d’aquest informe ‘animen molt’, en paraules de Rubalcaba. La franja d’edat dels menors de 24 anys representen el 18,7% dels infractors, els conductors entre 25 i 34 anys el 31%, els de 35 a 44 anys el 23% i per últim, els més grans de 44 el 23,7% dels infractors. El ministre ha destacat que els joves ‘són més sensibles’ a les campanyes.

En una comparativa internacional, l’Estat espanyol surt molt ben parat si comparant les xifres d’altres països europeus en seu primer any d’aplicació del carnet per punts. França va reduir les víctimes mortals un 5,6%, Itàlia va veure un descens en la mortalitat d’un 3,2% mentre que al Regne Unit va representar tan sols el 1,1%. Dinamarca és l’únic país europeu que va tenir una reducció més important de morts en carretera que l’estat espanyol.

D’aquesta manera, Rubalcaba considera que aquestes xifres son ‘suficientment importants per dir que el carnet per punts funciona’, i que ha ‘augmentat la seguretat en carretera’. El ministre ha dit que ‘els espanyols beuen menys quan han de conduir, van més a poc a poc i porten més el cinturó de seguretat’. En definitiva, considera que ‘ha canviat el comportament en els conductors’ i això fa que les carreteres siguin més segures que abans de que s’implantés aquest carnet.