Edició 2102

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024
Edició 2102

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024

Un estudi català confirma que Internet augmenta la sociabilitat

|

- Publicitat -

El sociòleg Manuel Castells -codirector de l’estudi al costat de la rectora de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Imma Tubella- ha ressaltat que el projecte “ha verificat el que ja se sabia, que les noves tecnologies no tanquen la gent a casa sinó que activen la sociabilitat”. Segons Castells, considerar que l’ús d’internet “aïlla i aliena” és una “mentida sense cap base científica”.

Després d’analitzar les dades de l’exhaustiu estudi, realitzat per 40 investigadors després de recollir 15.390 entrevistes presencials i 40.400 per internet, Castells ha assegurat que internet és “l’element clau per a l’autonomia personal, política, econòmica i professional”.

Publicitat

Segons la seva opinió, “com més autònoma és una persona més utilitza internet, i al seu torn, aquest ús reforça la seva autonomia”. Per al sociòleg, aquesta apreciació és un “èxit” perquè “és la primera vegada que es demostra estadísticament”.

El Projecte Internet Catalunya (PIC) és un programa d’investigació impulsat per l’Institut de Recerca de la UOC (IN-3), que s’ha desenvolupat durant set anys -del setembre del 2001 al juny del 2007- i ha tingut el suport de Jordi Pujol, Pasqual Maragall i José Montilla, en la qualitat de caps de l’executiu català durant el període que s’ha portat a terme l’estudi.

L’objecte d’anàlisis del PIC -compost per set projectes d’investigació- ha estat la incidència d’internet en tots els àmbits de la vida social, empresarial i administrativa catalana.

Segons el sociòleg, la xarxa “requereix un determinat nivell educatiu”, perquè “ens trobem davant d’una societat de la informació desinformada i això no ho resol internet”. També ha afirmat que internet “aprofundeix la bretxa més històrica: l’educativa”.

Castells ha apuntat que l’abandonament escolar “que és del 30% i representa un problema per al futur, pot combatre’s amb les tecnologies i a través del reciclatge del professorat”. El sociòleg ha reivindicat l’ús d’internet en els centres educatius i ha afirmat que és una eina habitual d'”alumnes i professors a casa, però que no s’aplica en les aules”.

L’estudi mostra que el 83% de joves d’entre 15 i 24 anys són usuaris habituals de les noves tecnologies, i que en aquesta franja d’edat està disminuint la diferència de gènere en l’ús d’internet. Segons Tubella, els adolescents conviuen simultàniament amb cinc pantalles: la del televisor, el mòbil, la consola, l’agenda electrònica i l’ordinador.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut