Dissabte, 24 de juliol de 2021 - Edició 1094
La República

CiU denuncia retards en 43 obres públiques i condicionarà l’acord al pacte per les infraestructures a fixar terminis

Convergència i Unió (CiU) ha denunciat aquest dijous que l’execució de l’obra pública pateix ‘retards acumulats’, de més de dos anys de mitjana, i ha assegurat que aquesta situació afecta a un total de 43 obres que es fan a Catalunya, entre elles la L9 del Metro, el Quart Cinturó o el desdoblament de l’Eix Transversal. CiU ha assegurat que la situació es dóna tant en obres en mans de la Generalitat, com de l’estat. Per això, ha condicionat l’entesa al Pacte Nacional d’Infraestructures a que es fixin calendaris. També ha proposat una comissió de seguiment al Parlament. Felip Puig ha avançat que, sinó, demanaran la dimissió del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal.

Redacció
Redacció 21/09/2007

Els diputats de CiU Felip Puig i Josep Rull han denunciat aquest dijous la ‘ineficència’ del Govern ‘per complir amb els terminis originàriament previstes’ en l’obra pública. Entre alguns dels retards que han considerat més significatius hi ha la construcció de la L9 del Metro, les obres d’ampliació de la L5. Algunes d’aquestes obres, segons CiU, acumulen retards de tres i fins a quatre anys. Una situació que la federació nacionalista també ha denunciat en relació a l’estat, com ara amb les obres del Quart Cinturó o bé en l’àmbit ferroviari.

Rull ha explicat que el Govern ‘s’autoesmena’ en cada exercici en alguns projectes i que això provoca ‘retards acumulats’. A més, ha denunciat que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ‘evita donar calendaris’ en el Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya i els convenis amb el Ministeri de Foment per a infraestructures viàries i ferroviàries.

Entre els motius a què CiU atribueix aquesta situació hi ha les ‘discrepàncies’ en el si del Govern. Per Rull, la infraestructura ‘més emblemàtica’ afectada per aquest motiu és el Quart Cinturó, ‘amb retards acumulats de quatre i cinc anys’. Rull també ha assegurat que aquesta situació es produeix perquè s’han fet ‘reformulacions de projectes’, com en el cas de la L12 al Baix Llobregat o la prolongació de Ferrocarrils de la Generalitat a Terrassa; per ‘deficiències en l’execució de les obres’, com en el cas de l’ampliació de la L5 del Metro a l’alçada del Carmel o les obres d’ampliació del Port de Barcelona; per ‘mala gestió i desídia’ i per ‘incapacitat operativa’.

A tall d’exemple, Rull ha explicat que des del gener fins al juny d’aquest any ‘només s’han perforat 749 metres de túnel’ dels 46 que aproximadament té la L9 i que actualment ‘cap de les tres tuneladores’ que té aquesta obra ‘està operativa’.

Davant d’aquesta situació, la federació nacionalista ha posat condicions per arribar a un acord amb el Govern en el Pacte Nacional per a les Infraestructures. Una d’elles, segons ha dit Rull, és que a l’acord hi hagi ‘fixació de calendaris i terminis precisos, diàfans’ i amb capacitat de ser avaluats periòdicament, ja que ‘una planificació sense terminis com la que està fent el Govern està avocada al fracàs’.

El portaveu de la federació al Parlament ha exigit que el pacte nacional se subscrigui dins d’aquest any 2007 amb les forces parlamentàries i la societat civil, que incloguin ‘un programa i un calendari’. De fet, Puig ha dit que ‘tothom sap les obres que Catalunya necessita’ i ha pronosticat que l’acord pot ser ‘pràcticament total’ almenys entre ‘les grans forces polítiques centrals del país’, en referència a CiU i PSC.

A més, Puig ha proposat la constitució al Parlament un grup de treball que faci un seguiment trimestral i en el qual hi participin col·legis professionals, la Cambra de Contractistes, les cambres de comerç i altres agents econòmics. L’objectiu és que es pugui fer ‘un seguiment periòdic, controlant i fiscalitzant terminis i compromisos per part del Govern de Catalunya’. Puig ha avançat que ‘si una cosa ni l’altra es posen en marxa’, reclamaran a Montilla que ‘rellevi el conseller Nadal, si no és capaç de fer el pacte dins d’aquest any ni de posar un mecanisme de fiscalització i de control’.

Puig ha assegurat que la Generalitat ‘està portant el país a perdre el tren de la competitivitat’ i ha alertat que de ‘la progressiva destrucció d’un cert teixit català que en camp de l’obra pública no es veu prou estimulat ni coordinar per part de l’administració catalana’. De fet, ha remarcat que això fa que ‘moltes empreses catalanes tinguin dificultats per treballar fora de Catalunya i també bastantes dificultats per fer-ho dins de Catalunya’.