Dimecres, 28 de juliol de 2021 - Edició 1098
La República

CCOO demana una inversió addicional en transport públic perquè costi un 40% menys als usuaris i sigui gratuït fins als setze anys

CCOO ha presentat a la Generalitat una proposta de tarificació social integrada, en què demana una inversió addicional de 320 milions d’euros l’any perquè el transport públic sigui gratuït fins als setze anys, costi un 40% menys a la resta d’usuaris i també sigui lliure o amb una reducció del 60% per als jubilats, els discapacitats, persones en atur o vídues. Després d’estudiar els models de pagament d’altres capitals com Londres, París o Brussel·les i per potenciar l’ús del transport col·lectiu, el sindicat ha enviat una proposta al Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) que costaria anualment a l’administració el mateix que li costa construir 21 quilòmetres d’una autopista.

Redacció
Redacció 17/10/2007

El responsable de mobilitat de CCOO, Manel Ferri, ha presentat als mitjans de comunicació la proposta que el sindicat ha enviat al DPTOP per canviar la tarificació del transport públic amb l’objectiu de bonificar les persones que més l’utilitzen i potenciar els desplaçaments en bus, metro, tren i ferrocarrils. Segons les estimacions de CCOO, per posar en funcionament els quatre tipus de targetes integrades i de caràcter social que plantegen caldria una inversió anual addicional de 320 milions d’euros en aquest servei, una xifra que equival a la construcció de vint quilòmetres d’autopista o de gairebé tres de la Línia 9 del metro.

La proposta preveu quatre tipus de targetes anuals i integrada per utilitzar tots els transports públics. Una d’elles és per als escolars i es dispensaria de forma gratuïta fins als setze anys amb una població potencial estimada de 217.000 usuaris. Per la població de 17 a 25 anys, proposen una targeta un 40% més econòmica que l’actual T-Mes, destinada a un públic potencial de 239.000 usuaris.

La més important perquè està destinada a una població potencial de 947.000 ciutadans és la targeta anomenada empleat, pensada per a totes les persones treballadores i que tindria un descompte d’un 40% de l’import de l’actual targeta mensual. L’altra targeta està pensada per a jubilats, discapacitats, aturats i vidus i seria gratuïta o amb un descompte del 60% en funció dels ingressos de l’usuari.

Per aquest sindicat, la inversió econòmica que la Generalitat està fent en infraestructures no té el mateix pes en serveis i consideren que el Govern ha de fer un canvi d’estratègia i començar a millorar la qualitat dels serveis que presta als ciutadans. Segons el secretari de Salut, Medi Ambient i Treball, Llorenç Serrano, també present a la roda de premsa, els serveis de Catalunya estan ‘molt per sota de la mitjana europea’ i ha afegit que ‘sembla que el calaix d’infraestructures pot anar creixent’, però en canvi, l’executiu català ‘no troba mai diners per millorar els serveis’.