Els responsables de la Xecna han explicat que la fabricació d’aquest nou producte s’emmarca dins de l’estratègia de continuar oferint al mercat productes i begudes amb un alt component ‘emocional, que ajudin a recuperar els nostres signes d’identitat i enfortir-nos com a Catalans compromesos’. Segons Ramon Carner, president de la Xecna, ‘sabem que no hi ha cap personalitat forta sense un bon coneixement històric i no hi ha història sense una personalitat forta’, per això ha assegurat que ‘les nostres begudes han ‘’ajudar a enfortir la personalitat de Catalunya’.
La Xecna distribuirà, en una primera fase, 1.000 caixes de whisky català ‘Jaume I‘, destinades a la seva xarxa de distribuïdors escampada per tot el territori català, que compta amb cinc punts importants, un a Barcelona, un altre a Tarragona i un tercer a Lleida i dos a Girona. Entre els productes que es distribueixen també està la cola catalana a més de 500 botigues, o de la beguda ‘despertaferro‘ destinada al públic més jove i que ha venut unes 41.000 llaunes des que es va posar a la venta al maig.
El nou Whisky Jaume I, és un whisky del tipus ‘Blend de Luxe’, que està destil·lat i envellit a Escòcia sota la supervisió del Consell Regulador de ‘Scoth Whisky’. Un cop finalitzat el procés d’envelliment, es transportat fins a Catalunya on es guarda en barrils de fusta de roure fins al moment de l’embotellament. Com tot el whisky ‘blended’ té un mínim de 3 anys d’envelliment en barrils de fusta. Aquest en concret està elaborat a partir de la mescla de diferents whiskys de gra de Malta.
Segons Carner el nom està triat com homenatge a Jaume I que va ser ‘un autèntic rei català’ i la idea va sorgir veient que altres marques de whisky sempre feien referència a reis propis, com els anglesos. El president de la Xecna també ha recordat que fa set anys que no surt un whisky ‘blended’ al mercat, i que sempre es veuen ‘les mateixes marques als bars catalans’. A més també ha dit que a partir d’ara es podrà demanar el ‘combinat català: Jaume I i despertaferro’.
Ramon Carner ha recordat que van començar amb la comercialització de la cola catalana, ja que van veure un ‘buit’ en el mercat. Tot i això no ‘van aconseguir el suport necessari’, que si ‘hem trobat amb la beguda energètica despertaferro’, ja que no ‘hi ha gaires begudes d’aquest tipus al mercat’. A partir d’aquí han seguit amb més productes relacions amb els països catalans, com el vi 11 de setembre o el cava 2014 que ja està al mercat de cara a les festes de Nadal. Des de la Xecna s’ha recordat que amb aquestes begudes també ‘es fa pedagogia’ ja que recorda fets i dates importants relacionats amb la història catalana.