Edició 2119

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 14 de maig del 2024
Edició 2119

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 14 de maig del 2024

Les ordenances legals i la legalitat de les ordenances municipals

|

- Publicitat -

No deixa de ser un assumpte controvertit la relació que guarden les ordenances municipals i el principi de legalitat. Actualment, resultaria necessari crear una mena de cànon, un cànon que parteixi d'una constatació que, poc o molt, és important ressaltar: les Ordenances municipals que s'aproven pels ajuntaments que afecten a drets fonamentals poden ser aprovades sense necessitat d'una llei (Estatal o Autonòmica) que l'autoritzi expressament, sens perjudici de l'empara que se'n pugui derivar posteriorment en seu administrativa i/o judicial.

Hom pot estar d'acord que les Ordenances municipals no són un simple desenvolupament reglamentari en tant que no es produeix la dialèctica pròpia entre la Llei i el Reglament en sentit estricte. Per tant, les Ordenances estan habilitades per regular aspectes (espais) que la llei no ha ocupat, de moment. 

Publicitat

Aquestes afirmacions, poden trobar les seves primeres modulacions i matisos en el procediment sancionador, és a dir, quan l'Administració exerceix la seva potestat sancionadora, és necessari que l'instrument legal habiliti i autoritzi l'Adminitració Local per incloure un catàleg d'infraccions i sancions encotillant d'alguna manera el camp material d'actuació de la Corporació Local i establint límits a la mateixa. 

La pregunta de fons que ens hem de formular és: Per què i com es justifica aquesta posició singular – i privilegiada- de la Ordenança municipal a l'hora d'inserir-se a l'Ordenament Jurídic?

Modestament, crec que la resposta hem de ser capaços de trobar-la en l'autonomia local i el principi d'integració democràtica dels municipis. Ambues idees són les que permeten a l'Administració Local a poder intervenir en aquells assumptes que l'afecten de tal manera que disposin d'un espai i instruments polítics suficient per a poder oferir als ciutadans unes mostres d'identitat i incidència suficients que permetin als electors reconèixer el contingut de la oferta que els va moure a optar per una proposta política amb exclusió de totes les altres. La competència atribuïda a un ens local és la identificació, per part del legislador, d'un “interès local”.

En conclusió, els Ajuntaments catalans haurien de perdre la por i el respecte a “legislar”, és a dir, els ciutadans entenen l'Administració Local com aquella més propera a les seves necessitats, estan perfectament detallades les diferents competències locals i no s'ha de tenir por a posar “negre sobre blanc” els projectes que han captivat els sufragis dels electors i que, en conseqüència, han establert unes majories en detriment d'unes altres.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut